Mercedes SLK

Med sterkere motorer og omfattende finpussing skal SLK holde tritt med Audi TT i sportsbilklassen.

Publisert
<br>SLK<br>SLK

SLK
SLK

Først publisert i BIL 3 - 2000.

Det er vanskelig å komme utenom SLK når man tenker på fine roadstere. Fire år etter at den kom på markedet, syntes Mercedes det var tid for en liten overhaling. Det unike ståltaket, bakhjulsdrift og nye, sterkere motorer skal sørge for at den holder seg i toppen. Resultatet er vellykket, for de gode egenskapene er beholdt – og de to største svakhetene utbedret.

Kompressor
I motorrommet støter vi på de største forbedringene. Den beste er at SLK 200 får en kompressor boltet fast til motorblokken. Det øker effekten fra lite sportslige 136 hester til mer potente 163. Dreiemomentet øker til 230 Nm mellom 2500 og 4800 o/min. Med den lettbetjente femtrinns automatkassen er den en fryd å kjøre. Særlig med Mercedes sin form for "manuell" sjalting. Et lett dytt på gearspaken sideveis girer opp eller ned. Intet behov for å sette gearspaken i et eget spor. Så får vi heller bære over med at automatikken i blant bruker noen halvsekunder for mye før gearkassen får bestemt seg.

Den som virkelig prioriterer det sportslige må velge sekstrinns manuell gearkasse. Den lar også de ekstra hestekreftene i den nye toppmodellen, SLK 320, komme til sin rett. Med V-sekseren på 218 hk under panseret er det ingenting i veien med eksoslyden heller – men SLK 320 blir dyr, og siden 200 Kompressor etter min mening gjør en slik utmerket jobb og i tillegg er gunstig priset, er det lite poeng i å sikte høyere. SLK 230 befinner seg midt i mellom og har tøffere eksoslyd som sitt fremste fortrinn fremfor SLK 200.

Sikkerheten først
Mercedes har bestemt at ESP, Elektronisk Stabilitets Program, skal være standard på alle sine biler. Det bruker ABS-bremsenes følere og antispinnsystemet aktivt for å motvirke skrens i sving. Men med SLK’ens lave tyngdepunkt, brede dekk og nye stivere krengestabilisatorer skal du kjøre brutalt for å greie å aktivere systemet på tørr asfalt. På vinterføre kommer det nok mer til sin rett, for de nye og sterkere motorene spinner raskt løs bakhjulene når underlaget blir sleipt.

Kosmetikk, takk
Vil du utforske SLK-ens sportslige egenskaper kan du glede deg over det andre store fremskrittet. Gode sportsseter har erstattet de gamle setene, som i tradisjonell Mercedes-stil var litt harde og flate. Sidestøtten er bedre og du sitter lavere.

Ved slike ansiktsløftninger midtveis i bilens liv føler fabrikkene gjerne trang til å endre litt på bilens utseende. Heldigvis har Mercedes latt SLK’ens elegante linjer forbli nesten urørte. Men støtfangerne har fått litt andre linjer, og det svarte feltet i underkant har forsvunnet. Et ekstra blinklys er på plass i sidespeilene, akkurat som på de større Mercedes-modellene. Sannsynligvis vil bare de spesielt interesserte umiddelbart se om det er en ny eller gammel modell de har foran seg. På utstyrslisten kan kundene nå velge mellom en rekke nye farger. Elektrisk justering av setene er nå en valgmulighet og sidekollisjonsputer er på plass som standard.

SLK slår fremdeles konkurrentene ned i støvlene på ett punkt, nemlig taket. Det tar tyve sekunder å forvandle bilen fra en åpen roadster til en lukket kupé med ståltak. Når du legger ned taket forsvinner det helt ned i bagasjerommet, og du slipper å fomle med et tungvint plasttrekk for å skjule restene av tøytaket. Stil og uanstrengt eleganse har derfor alltid vært SLK’s sterke kort. Takket være nye motorer holder den også følge med konkurrentene ute på landeveien.

Dette er Mercedes SLK:

Lengde: 401,0 cm. Bredde: 194,7 cm. Høyde: 126,0 cm. Akselavstand: 240,0 cm. Bag.vol tak oppe/nede (VDA): 348/145 liter. Drivstofftank: 60 l.

Powered by Labrador CMS