-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Skoda-fremtid på to fronter
Skoda gir hint om en fremtidig designretning og bekrefter samtidig at elektrifisering er med i planene.
Skoda Vision E heter konseptbilen vi her får de første skissene av. En crossover i landskapet mellom SUV og coupé med elektrisk drivlinje.
Selv om både Audi og Volkswagen har antydet sine elektriske fremtids-biler, og ikke minst Porsche, er det første gang Skoda viser noe i denne retningen. Den tsjekkiske VW-armen har heller ikke noen hybridmodell i porteføljen, mens de tyske fetterne har opptil flere.
Riktig nok var en av forgjengerne til Kodiaq, Vision S, en ladbar hybrid, men i produksjonsbilen er det bensin og diesel som regjerer.
Men nå letter Skoda for første gang på sløret og forteller at Vision E får en elektrisk rekkevidde på 500 kilometer og at den er delvis selvkjørende.
De gir oss også målene 4,6 x 1,9 x 1,55 meter over en akselavstand på 2,85 meter, som er 10 cm kortere og 13 cm lavere enn nye Kodiaq.
En elmotor på hver aksel skal gi en samlet effekt på 225 kW (306 hk) og sørge for firehjulsdrift. Skoda lover kraftig akselerasjon og toppfart i området 180 km/t.
Les også: 20 nye elbiler innen 2020
Bilen tilfredsstiller kravene til autonom kjøring på nivå 3, hvilket innebærer at den kan kjøre i kø uten sjåførhjelp, bruke autopilot på motorveier, holde seg i filen og unngå hindringer.
I tillegg gjennomfører den forbikjøringer, leter etter parkeringsplasser og både parkerer og kjører ut av parkeringsplassen av seg selv.
For å gjøre alt dette mulig, er bilen utstyrt med en rekke sensorer og kameraer som kontinuerlig overvåker trafikken og miljøet rundt bilen.
Bilen skal bygges på Volkswagens MEB plattform for elektriske biler. Skoda holdes i tømmene og får ikke lov å være den teknologiske spydspissen i VW-konsernet, men de røper litt av sine fremtidsplaner:
I 2019 skal de lansere en ladbar hybridutgave av Superb før deres første helelektriske bil følger i 2020. Fem år senere vil Skoda tilby fem elektriske modeller i forskjellige prisklasser.