-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mot E85-rabatt
Harald A Møller er minst like klare som Toyota i synet på et eventuelt avgiftkutt E85-biler. Egne bilavgifter for en utvalgt teknologitype er et fullstendig blindspor i miljødebatten, mener Norges største bilimportør.

Toyota-sjef Tor I Berge tok bladet fra munnen under NBFs årskonferanse onsdag og beskrev det varslede avgiftskuttet på E85-biler som er katastrofe.
"En siste fortvilet krampetrekning", var GM Norge-sjef Petter Smebye umiddelbare kommentar til Berges utspill.
Nå kommer Norges største bilimportør Harald A Møller på banen. De ønsker ikke et eget avgiftssystem for E85-biler.
- Vi er ikke negative til redusert bilavgift for biler som kan kjøre på ikke fossilt drivstoff, sier informasjonsdirektør Paul Hegna.
Utfordringer
Harald A Møller ser minst 2 utfordringer ved en slik løsning:
- Hvordan sikre at brukerne fyller ikke-fossilt drivstoff
- Det må være teknologi-nøytralt, da det skjer en svært rask utvikling på dette området.
- Det vil si at det ikke kan lages egne bilavgifter for E85-biler. Det er vår klare holdning, selv om både Audi og Volkswagen har denne teknologien i biler klare for salg.
- Vår holdning er at dersom det skal innføres en redusert avgift for biler som kjører på ikke-fossilt drivstoff, for eksempel ved redusert CO2 gram/km, må dette gjelde for alle typer kjøretøy som kan bruke E85/E100, biodiesel 1. og 2. generasjon samt biogass.
Harald A Møllers argument for dette er at det i dag ikke finnes distribusjon (stasjoner) som er utbygd for noen av drivstoff-alternativene.
- Dette burde være logisk da E85-biler kan kjøre både på vanlig bensin og E85 og svært mange dieselbiler kjøre både på vanlig diesel samt andre-generasjon diesel, sier Hegna.
Han sier utfordringen med andre-generasjon biodiesel er tilgjenglighet (få tak i drivstoffet), men slik det er i Norge i dag er det også tilfelle for E85.
- Vi bør vel jobbe for at myndighetene setter krav til innføring av 5 prosent innblanding av biodrivstoff i vanlig bensin og diesel. Dette vil ha stor og hurtig effekt på CO2 utslippet fra bilparken i Norge.
Politikerne vil tenke seg om
- Jeg er helt overbevist om at de betenkeligheter som er kommet frem de siste ukene, vil påvirke politikernes behandling av forslaget. De blir nødt til å tenke gjennom dette, for det er mye å sette seg inn i før et forslag legges frem og en beslutning kan tas, mener Hegna.
- Faren er at et slik forslag vil fremstå som et synlig miljøgrep. I realiteten er det bare symbolpolitikk, sier Hegna.