-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Norske trær blir biodiesel
Forskning viser at skandinavisk trevirke er godt egnet for fremstilling av biodiesel ved hjelp av en helt ny norsk metode.

Mens dagens biodiesel stort sett blir produsert av soya, raps og animalsk fett, er dagens metode for fremstilling fra syntetisk biodiesel fra trevirke både dyr og kompleks.
I følge forskning.no har det norske Papir og fiberinstituttet (PFI) i to og et halvt år jobbet med et prosjekt som skal gi mer kostnadseffektive metoder for biodrivstoff fra nordisk trevirke.
Hemmeligheten skal være å utnytte ligninet i trevirket. Lignin er treets eget kitt eller limstoff, som holder trefibrene sammen. Lignin utgjør ca. 20 prosent av vedmassen og gjør at veden tåler strekkspenninger.
Når man produserer trepellets, er det ligninet som holder treflisene sammen. Lignin kan skilles ut og brukes som bindemiddel.
I GÅR SKREV VI HVORDAN DU KAN BRENNE DIN EGEN BIO-DIESEL
Skal bruke avfall
Forskningssjef Karin Øyaas hos PFI sier til forskning.no at hvis man finner gode måter å samle inn hogstavfall samt gode metoder for separasjon, kan man se lønnsom produksjon av biodrivstoff fra skandinaviske trær i løpet av fem til ti år.
Hun er imidlertid svært tydelig på at man ikke skal bruke tømmer som kan brukes til andre ting, men avfall som man så langt ikke har klart å utnytte.
Øyaas håper å kunne vidererføre forskningsprosjektet fra neste år. I så fall står både bioetanol, biodiesel og andre høyverdige tilleggsprodukter fra tre på programmet.
Ny norsk metode
Universitetet i Bergen har utviklet og søkt om patent på en ny metode de kaller Lignin to liquid (LtL), hvor bioolje lages av lignin.
Dette skal være enklere og rimeligere enn dagens metode som går ut på gassifisering av biomasse: Biomass-to-liquid (BTL).
Diesel fremstilt med LtL-metoden får et svært lavt oksygeninnhold. Egenskapene ligner veldig på fossil olje. Derfor egner den seg bra for innblanding i fossil diesel.
Bygger pilotfabrikk
Et selskap som heter Norsk Pellets vil bygge et pilotprosjekt for produksjon av Ltl ved Kongsvinger finansiert blant annet med penger fra Norsk Forskningsråd.
Hos FPI vil man fortsette å forske – og neste steg er å se på muligheten for å produsere bioetanol fra samme type skogsavfall.
Dermed kan vi se for oss fabrikker som i fremtiden kan utnytte trevirke til den type drivstoff som gir best økonomisk uttelling.
Les mer om prosjektet på forskning.no.