Pajero Pinin
Pajero Pinin
Pajero Pinin

Mitsubishi Pajero Pinin

Mitsubishi Pajero Pinin er snart på det norske markedet. Dermed er det enda en kandidat å velge mellom i den minste SUV klassen. Pajero Pinin blir ingen billig bil, og en hovedårsak til det er bilens avanserte firehjulsdriftsystem.

Publisert
Av Atle Falch Tuverud – bilnorge.no

Pajero Pinin blir dyrest i klassen. Konkurrentene Land Rover Freelander, Honda CR-V og Toyota RAV4 starter alle under 300.000 kr. Mitsubishien vil få en pris på 341.500 kr. Til Norge kommer bare ett motoralternativ, men Pinin kan også leveres med automatgir, da til kr 355.500.

Fire posisjoner
Mitsubishi har likevel salgsargumenter. Pinin får klassens mest avanserte firehjulsdriftsystem. Spaken mellom forsetene har fire forskjellige innstillinger på drivverket i likhet med storebror Pajero. Det er faktisk en videreutvikling fra Pajeroens Super Select 4WD. Valgmulighetene er bakhjulsdrift (2H), bakhjulsdrift med hjelp fra forhjulene når det trengs (4H), firehjulsdrift med låst sentraldifferensial (4HLc) og firehjulsdrift med låst sentraldifferensial som i tillegg har innkoblet reduksjonsgirkasse (4HLLc).

Mitsubishi lokker også som vanlig med inkludert 5 år/60.000 km service og 5 år/100.000 km garanti.

2,0 GDI
Pajero Pinin blir i Norge utstyrt med en helt ny 2,0 liters firesylindret motor med direkte innsprøytning. GDI-motoren (Gasoline Direct Injection) er oppgitt til å yte 129 hk (95 kW) og dreiemomentet er på 190 Nm ved 3.500 omdreininger. Med manuelt gir skal Mitsubishi Pajero Pinin akselerere fra 0 –100 km/t på 10,8 sekunder. Den samme øvelsen tar 12,0 sekunder med automatisk kasse.

Pininfarina
Den italienske karosserimakeren Pininfarina har vært med på å gi bilen ”et europeisk, stilfullt preg heter det. Men de store endringene fra storebror når det gjelder linjer er det ikke. Det er en Pajero – ”et nummer mindre”.

I Norge
Pajero Pinin vil være hos norske forhandlere i slutten av mars. Importøren tar nok hensyn til prisen i sin prognose, og regner med å selge 200 Pinin ut året. Til sammenlikning har Toyota som mål å selge 1850 stk RAV4 i løpet av 2001.

Mitsubishi Pajero Pinin produseres også i en kortere 3 dørs versjon, men den er ikke aktuell for Norge.

I Bil nr. 4 kan du lese mer om nyskapningen og hvilke kjøreinntrykk vår redaksjon sitter igjen med.

Powered by Labrador CMS