Common Rail videreutvikles

–Ved hjelp av sine piezo-inline-injektorer har andre generasjon Common Rail, som ble innført i fjor, redusert utslippene med 20% sammenlignet med forrige generasjon. Systemet økte også oppnåelig motorytelse med 5%, reduserte forbruket med 5% og støynivået med 3 dB. Dette uttalte dr. Ulrich Dohle fra ledelsen hos Bosch Dieselsystemer på det 25. motorsymposium i Wien for en tid tilbake.

Publisert Sist oppdatert

I koaksial-variodysen vil innsprøytningshullenes antall, plassering, diameter og form bli annerledes enn hva gjelder tradisjonelle innsprøytningsdyser. En piezoaktivator styrer to koaksiale dysenåler, der den ene beveger seg inne i den andre og åpner to rekker med dysehull enkeltvis. Den første rekka har små hull for å holde forbruk, utslipp og støy så lavt som mulig – reduksjonen skal være opptil 70% på utslippssiden. Den andre dysehullrekka har selvsagt større hull, som åpnes når motoren belastes ved for eksempel forbikjøringer.

Med trykktransmisjonen, som altså ligger enda et år lenger unna, vil høytrykkspumpen bygge opp kun 1350 bar i railet. I selve injektorene vil imidlertid trykket være forsterket til 2200 bar, noe som gjør at brennstoffet kan nøye seg med mindre dysehull og forstøver seg mer, slik at forbrenningen blir både renere og kraftigere.

Bosch forsker nå også på en endring av selve forbrenningsprosessen med såkalte homogene eller delhomogene metoder for de nedre turtalls- og belastningsområder. Tanken er å sprøyte brennstoffet inn i kammeret lenge før drivstoffet antennes, slik at luft og drivstoff får bedre tid til å blande seg optimalt. Antennelsen styres gjennom tilbakeføring av en definert andel eksos i luften som tilføres forbrenningskammeret.

–De første målinger viser en tydelig utslippsreduksjon av partikler og nitrogenoksid, og vi arbeider for øyeblikket med å avstemme våre innsprøytningssystemer til slike forbrenningsmetoder, røpet Dohle i Wien.

Powered by Labrador CMS