Nissan Patrol 2.8 TDi

Den nye Nissan Patrol er rommeligere og sterkere. Den har også fått bedre kjøreegenskaper både på landevei og i terreng.

Publisert

Først publisert i BIL 3 - 1998.

I månedsskiftet april/mai er det klart for den nye Nissan Patrol på norske veier. Bilen produseres i både kort og lang utgave, men bare den lange vil bli tatt inn til Norge og den kommer som 7-seter eller varebil, begge i to versjoner, SE og SE+. Plusstegnet betyr at skinninteriør og soltak er standardutstyr. Klimaanlegg er standard i begge versjoner. Dermed skjerpes kampen om kundene i den rustikke sektoren av bilmarkedet, hvor Jeep Cherokee, Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser og Land Rover Discovery er de mest nærliggende konkurrentene.

Patrol er motorisert med en 6-sylindret 2,8-liters turbodiesel i alle versjoner. Motoren er betydelig sterkere enn på dagens Patrol, 130 hk mot 113 hk, takket være at den nå er utstyrt med ladeluftkjøler og elektronisk innsprøyting.

Fleksibel motor
Likevel, la det være sagt med en gang; her blir du ikke utsatt for helseskadelige G-krefter. På landeveien trenger nemlig bilen 18,4 sekunder for å akselerere fra null til hundre, men når du først er i marsjfart behøver du ikke bruke mye energi på å flytte gearspaken.

Under vårt første bekjentskap med bilen i Spania, kunne vi nyte av bilens fleksibilitet da vi klatret 1000 meter på bratte, svingete veier i løpet av en liten halvtime i fjerdegear. Rattet og gasspedalen gjorde jobben, clutchen og gearspaken kunne vi stort sett glemme. Det maksimale dreiemomentet oppnås ved 2.000 o/min, men allerede ved 1.500 omdreininger byr motoren på 90 prosent av det maksimale. Dette kommer til sin rett utenfor allfarvei med reduksjonsgear og differensialsperren innkoblet, hvor steile kneiker forseres på lavt turtall uten fare for å kvele motoren.

En av de tekniske nyvinningene på den nye Patrol er en bakaksel-stabilisator som kan kobles inn og ut med en bryter på venstre siden av rattet under kjøring. Dette er rett og slett en bevegelig mekanisk bolt som under normal kjøring danner en fast forbindelse mellom stabilisatorstaget og karosseriet, men som kobles fra med en elektromotor under kjøring på røffere underlag. Dermed blir det mer komfortabelt å sitte i bilen når den krenger, for karosseriet oppfører seg - satt på spissen - som en vugge, og krenger mindre enn terrenget skulle tilsi.

Firehjulsdriften kan kobles inn og ut under kjøring, og betjenes på vanlig måte med en spak ved siden av gearspaken. Differensialsperren på bakakselen kobles inn eller ut med en bryter på midtkonsollen. Så langt vi har funnet ut, er den nye Patrol den første firehjulstrekkeren hvor ABS-bremsene fungerer også når differensialsperren er innkoblet.

Bedre støydemping
Transmisjonsstøyen har blitt merkbart redusert i forhold til dagens Patrol, hele 90 prosent, i følge Nissan. Under kjøring på spansk landvei opplevde vi dekkstøy og vindsus som mer fremtredende enn motorlyd og transmisjonsstøy uten at noen av delene var påtrengende eller sjenerende.

Selv om den korte versjonen ville ha blitt en del tusenlapper billigere, skal ikke leserne se det som et savn at den ikke blir tatt inn til landet. En ting er at bagasjeplassen er 300 liter mindre enn i lang versjon. En annen er at med hele 57 cm kortere akselavstand, er bilen vesentlig mer stump og kantete i sine bevegelser.

DETTE ER NISSAN PATROL 2.8 TDi SE:
Sylindervolum: 2826 ccm
Boring x slag: 85 x 83 mm
kW(hk)/omdr.: 95(130)/4000
Nm/omdr.: 252/2000
Dekk: 265/70R16
Lengde: 501,0 cm
Bredde: 193,0 cm
Høyde: 185,5 cm
Akselavstand: 297,0 cm
Egenvekt: 2270 kg
Aks. 0-100 km/t: 18,4 sek.
Toppfart: 155 km/t
Forbruk EU-97:
By:
1,45 l/mil
Landevei: 0,95 l/mil
Gjennomsnitt: 1,12 l/mil
Pris: 593.000,-

Powered by Labrador CMS