-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Nye Zafira: Ikke bare for syns skyld
Nyhetene er ikke lette å se med det blotte øye, selv om Opel bruker uttrykket "den nye Zafira" om bilen som ble lansert i mars.


Opel Zafira
Først publisert i Bil 5 - 2008.
Utvendig handler det mer om designelementer på fronten og hekken. Foran ser vi at grillen er endret, og det er mer markerte linjer rundt tåkelyktene, som også er trukket inn i støtfangeren.
I de røde baklyktene ser vi at såkalte transparente 3-D-celler er på plass, samt at baklyktene har en sølvhvit stripe som går over i kromlisten på hekken.
I interiøret ser vi at kontrollene for klimaanlegget og radioen er rammet inn av kromlister, mens instrumentpanelet og dørene har fått en ansiktsløfting.
Under panseret er endringene viktigere, for Zafira-serien byr nå på tre nye motorer som betyr lavere drivstofforbruk og dermed reduserte CO2-utslipp, kombinert med høyere ytelser.
Vår prøvebil er utstyrt med den minste av to nye dieselmotorer, en 1,7-liter common rail-motor med 110 hk som er kombinert med sekstrinns manuell gearkasse. En grei motor, men heller ikke mer hvis du ofte har fullastet bil. Motoren krever dessuten turtall over 2000 o/min for å løfte seg over det sedate.
Den andre CDTi-motoren yter 125 hk, og disse to nye dieselmotorene erstatter 1,9-literen med 100 hk. En bensinmotor er også ny, en 1,6-liters Ecotecmotor, med variabel innsugning og eksoskamaksler (Cam- Phase), som yter 115 hk. Den erstatter 1,6-literen med 105 hk som basismotor i Zafira.
Fleksibel seteløsning
I førersetet er det lett å finne en riktig og behagelig sittestilling, men er du to meter lang vil du kanskje oppleve at det er snau plass til bena, selv med setet i bakerste posisjon. Derimot er det rikelig reguleringsmonn på rattet. Oversikten over instrumenter, knapper og brytere er eksemplarisk.
At bilen er en 7-seter, øker selvsagt bruksverdien. Opel selv hevder at "setesystemet Flex7 har enestående variasjonsmuligheter og gjør det mulig å forandre interiøret i løpet av sekunder uten å måtte løfte ut et eneste sete". Det er riktig at du slipper å løfte ut seter, men "i løpet av sekunder" er å ta i.
De to ekstrasetene er skjult under gulvet når de ikke er i bruk. For å vippe dem opp og i posisjon, må gardinen over bagasjerommet løftes ut, så må baksetet (hel sittebenk, tredelt rygg) skyves helt fram (og står forsetene langt tilbake må disse også skyves framover). Deretter kan du vippe opp det ene eller begge ekstrasetene, før du skyver de andre setene bakover igjen til ønsket posisjon. Er du trent, gjør du jobben på et minutt – forutsatt at bilen er tom for folk og bagasje først.
Sportslig OPC-line
Vår bil er utstyrt med 17-tommers hjul og såkalt OPCline-pakke, som innebærer sportsspoilere foran og bak, takspoiler samt sideskjørtlister i bilens farge. Hjuloppheng, fjæring og demping er forholdsvis komfortabelt satt opp, vår Zafira er langt fra så stiv og stump som for eksempel Astra OPC-line med samme motor.
Chassiset står godt imot ved aktiv kjøring på svingete veier, bilen er stabil og viser bare liten tendens til krenging. Slag og vibrasjoner dempes på en meget akseptabel måte. Det er bare grove dumper og skarpe tverrskjøter som sjenerer.
Motorstøyen er fremtredende under akselerasjon og i lave gear, men støynivået generelt er ikke noe tema ved landveiskjøring.
Zafira kan også vise til høyt sikkerhetsnivå, med åtte kollisjonsputer, aktive hodestøtter og et system for frakobling av pedalene i tilfelle av en frontkollisjon.
OPEL ZAFIRA 1.7 CDTI 110 HK
Motor: 4-sylindret dieselmotor, 1686 ccm. Ytelse: 81 kW (110 hk) v/3800 o/min. 260 Nm v/2300 o/min. LxBxH: 448 x 180 x 164 cm. Akselavstand: 270,3 cm.
Egenvekt m/fører: 1600 kg. Tillatt totalvekt: 2175 kg.
Dekk: Conti VikingContact3 225/ 45 R17.
Bagasjerom: 140–645 liter (VDA). Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0–100 km/t: 13,4 sek. Toppfart: 179 km/t.
Forbruk, blandet kjøring: 0,57 l/mil. CO2-utslipp: 152 g/km.
Pris, basis: Kr 303.600. Pris, prøvekjørt: Kr 334.750.
Konkurrenter: VW Touran, Mazda5, Toyota Corolla Verso.