-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Verdenspremiere for Polo VI
Volkswagen er inne i en skikkelig ny-modell-offensiv for tiden. Polo er nummer tre av til sammen ti nye biler som skal lanseres i år.
Golf var altså den første i årets nymodell-flom, men egentlig blir det feil å kalle lillebror, som altså er på plass nå, noen måneder etterpå, for miniGolf. Den har så mye mer, som Golfen ikke har – egentlig ganske underlig, for man skulle vel tro Golf var viktigere enn Polo?
Det er nok å ta en titt på fronten. På tross av at Volkswagen-trynene ikke tilhører mine favoritter, er det vel ikke tvil om at Poloen har et mye sterkere nærvær enn storebrors. Grillen er tydeligere, og spillet i frontlyktene er mer levende.
Du har en samling litt rampete sikk-sakk linjer der foran, og du har også varianter i frontaldekorasjonen, etter hvilken modell eller trim-variant du velger (tror jeg).
Mangfold
Nå har jeg riktignok ikke gått gjennom 14 karosserifarger, 13 dashbord-farger, tre trimlinjer pluss spesialversjonene i detalj, men GTI og R-linjen hadde samme nedre grill i støtfangerelementet foran – bare at GTI hadde også fått et bikubemønster i tillegg.
Og noe de kalte Beat-versjonen (som jeg tror er basert på standard-Polo) var mye mindre aggressiv i den nedre delen av ansiktet.
Forvirret?
Jeg også – og det er ikke lett å få oversikt over varianter ved en slik presentasjon. Men variantene er åpenbart viktige, særlig nå som kundene kan sjonglere med alle elementene på en konfigurator før de bestemmer seg for hvordan de skal gi den nye bilen sin samme type personlighet som de ønsker at de selv skal ha.
Men tilbake til minigolf-turneen.
Festlig
Polo er jo litt festligere langs siden også – enn det Golf er. Dessverre ikke festlig på Seat Ibiza-maner med skikkelige skulpturer langs siden, men det var lagt på en og annen finte her.
Selv om jeg ikke helt skjønner den ekstra kladden Oliver Stefani – jommen var det ikke han som var ansvarlig for denne allikevel, jeg trodde han bare drev med større biler nå – hadde lagt på under vinduene, med start rett under A-stolpen.
Han hadde jo allerede en veldig sterk skulderlinje som gikk fra frontlyktene og helt bak. Til noen baklys, forresten, som jeg er sikker på at de mindre Audiene kommer til å hente inspirasjon fra.
Men kred for at de prøver seg litt utenfor den faste tråk-malen.
Fargerikt
Men det som begeistret mest var at interiør-designerne, som jobbet under overoppsyn av Tomasz Bachorski, åpenbart har fått utdelt PC’er med fargeskjerm nå.
Glem de siste godt og vel 40 årenes triste, svarte Polo-interiører. Kvalitetsfølelsen har riktignok vært der i alle år, men nå har de jommen endelig gjort kvaliteten attraktiv ved å slå seg løs med fargestiftene sine.
Dette er en ny interiørstandard for hele segmentet. Ny interiør-standard for hele VW-paletten forresten.
Premiere
Og samtidig har produsenten latt lille Polo få førsteretten på den nye generasjonen aktivt info-display.
Det er egentlig ganske utrolig, nesten-luksusbilen, Arteon, som ble presentert noen uker tidligere, sitter igjen, akkurat som Golfen, med den forrige generasjonen.
Du vet den hvor elementene hopper og spretter bortover dashbordet, og der du finner den store skjermen i ankelhøyde, dypt nede i brønnen (eller som hos noen Audier: limt fast på toppen av dashbordet.)
Her har de en layout som stiller alle de andre søsknene i skammekroken, med det designhøvdingen selv, Klaus Bischoff, kaller «All digital content on line» – alt ligger på samme linje og med «No stacked elements» (som på alle de andre modellene – uten at han presiserte akkurat det.)
Se video og stort bildegalleri
Kvantesprang
Dersom jeg ikke MÅTTE ha en større bil (eller MÅTTE gå for en av Golfens alternative drivlinjer), tror jeg jeg hadde foretrukket Poloen, bare for interiøret.
A pro pos det – den nye bilen er merkbart rommeligere enn den gamle. Du fikk de fleste vitale målene i går, men det er åpenbart at nesten 10 cm akselavstand er utnyttet maksimalt og at en ny taklinje også har gjort ting for litt mer luft over hodet.
Og, enda en ting, nå behøver du ikke lenger lure på om du skal velge tre eller fem dørs versjon – fabrikken har gjort valget for deg.
Men for å avslutte designbiten. Jeg syns fremdeles eksteriøret er tragisk pregløst – men dette er i hvert fall bedre enn på lenge. Og interiøret, som sagt, fantastisk.
Ingen av de ansvarlige for detaljene hadde imidlertid sluppet inn på debut-forestillingen, der var bare Klaus Bischoff selv til stede for å ta imot kommentarer.
Men det skal han ha, han var den eneste av de tre toppfolkene (sjefen selv, og styremedlem med ansvar for teknikk og design) som sto for presentasjonen, som klarte å prate uten å få støtte av store bokstaver på monitorer.
Det tyder i hvert fall på at designeren fremdeles har hjerte for det han gjøre.
Av åpenbare grunner kan jeg ikke si noe om hvordan dette kjører, men det er gjort ting i chassisavdelingen også.
Kommer på ettersommeren
Motor-tilbudene, også for Norge, var blant det dere fikk av redaktør Ringen i går, og importøren regner med å åpne bestillingsbøkene i august for biler som skal produseres etter at den tyske fabrikkferien er over i slutten av september.
Og da kan vi vel regne med at prisene er klare også. Men den tyske prisen så ut til å være på linje med den utgående modellen. Og da har vi også kunnet gi dere inntrykk fra den første prøvekjøringen.
Men litt mer begeistring før jeg går over til det dere egentlig lurte på: Dette er nemlig veldig nytt, at VW lanserer toppmodellen samtidig med resten av flokken.
Men GTI-modellen sto der, rød og fager, med 200 hester under panseret, splitter foran og en ganske potent hekk. Selv ikke Ford var så rask, de ventet en stund før de annonserte ST-versjonen i etterkant av Fiesta.
(Og dermed har også Alexander fått svar, han lurte på når den kom som GTI-versjon).
Kompakt-SUV
Men på den annen side har ikke VW fortalt at denne også kommer som SUV om et års tid. Nødvendig og logisk. Segmentet der den «ekte» Poloen befinner seg krymper merkbart, mens kompakte (og enda mer kompakte) SUV-er øker.
Derimot fikk jeg i hvert fall Bischoff til å love at med den nydelige behandlingen av hjulbuene denne bilen har fått, skal han aldri mer levere oss en Cross-versjon av Polo.
Og for å fylle opp etter spørsmålene deres: Nix, hverken batteri-elektrisk eller hybrid. (Men en gass-versjon!).
Smak og behag
Flere personaliseringsmuligheter enn noen gang med 12 hjuldesign, 11 setedesign, og spesialmodeller. Foreløpig har jeg bare sett én, Polo Beats, med 300 watts system fra dr. Dre. At det tok opp plass i det (litt) større bagasjerommet, ofrer du nok gjerne for lyden.
Og det er da ikke noe å spørre om engang: full pakke assistentsystemer, og alt av konnektivitet (eller hva det heter). Og nei – de har ikke droppet dieselmotorer.
Og uten at jeg vet hvor mange den nye skal utgjøre av årets total, så regner importøren med å selge ca. 1150 Poloer i år, gamle og Cross og nye. Det høres snaut ut – første halvår kommer til å ende på litt over 700! (bare ti så langt med diesel) – men jeg går ut fra at importøren vet bedre enn meg.
Konklusjon: Etter 14 millioner Poloer over noenogførti år er nok toppen passert. Men den nye modellen er sannelig et effektivt bevist på at alder ikke er noe denne modellen er plaget av.