Porsche: Elektrisk og hybrid sportsbil

På selskapets generalforsamling bekreftet Porsche-sjef Oliver Blume at de skal bygge en elektrisk sportsbil og at 911 skal tilbys som hybrid.

Publisert

Som vi har antydet tidligere bekrefter nå Porsche at neste generasjon 718 blir elektrisk. Han sier også at den ikke skal bygges på den nye PPE-plattformen utviklet av Audi og Porsche, så da blir den trolig MEB-basert.

718 blir Porsches tredje elbil etter Taycan og den kommende Macan som skal lanseres neste år.

Den kompakte sportsbilen kommer på markedet i 2025, og Blume har lovet at den blir «den beste helelektriske bilen i B-segmentet» uten å gi nærmere detaljer.

Vi fikk en forsmak gjennom den sportslige Mission R som ble vist på IAA i München i fjor høst – en rendyrket racer med to motorer og samlet effekt på 1073 hester. Så potente blir neppe 718-modellene, men jeg føler meg trygg på at Porsche vil sørge for ekte kjøreglede.

Konseptet var utstyrt med en batteripakke på 80 kWt og et 900-voltsystem skulle sørge for lading fra 5 til 80 prosent på et kvarter.

Vår illustratør har laget renderinger av hvordan han ser for seg en elektrisk 718 Boxster. Trolig vil den også komme som coupé med betegnelse Cayman.

Når Porsche lanserer Macan som elbil vil de i en periode fortsatt selge den eksisterende modellen med forbrenningsmotor som nylig fikk en facelift. Det er ikke usannsynlig at Porsche velger en tilsvarende løsning for 718-modellene.

Porsche avslørte også at en hybrid 911 er under utvikling, og vi kan presentere de første bilder av en slik modell under testing på Nordsløyfa. Foreløpig holder de kortene tett til brystet, men de har sagt at det ikke er snakk om en ladbar hybrid.

Trolig er det snakk om et selvladende system, tilsvarende det de benyttet i 919 Le Mans-raceren, som kan gi ekstra boost i en begrenset periode.

Volkswagen har kjøpt seg inn i startup-bedriften QuantumScape som hevder å være langt frem innen utvikling av solid-state (faststoff) batterier. Disse har høy energitetthet og kan lades lynraskt, så det er ingen umulighet at det er en slik løsning som nå testes ut i 911.

Porsche leverte i 2021 ut 41.296 Taycan, og dermed passerte den 911 i volum (38.464). Målet er at 50 prosent av alle nye Porscher skal være elektrifisert i 2025 (i Europa er de allerede oppe i 40 prosent) og at 80 prosent av miksen skal være rene elbiler i 2030.

Powered by Labrador CMS