Porsche Macan
Foto: Carparazzi©
Porsche Macan
Foto: Carparazzi©
Porsche Macan
Foto: Carparazzi©
Porsche Macan
Foto: Carparazzi©
Porsche Macan
Foto: Carparazzi©
Porsche Macan
Foto: Carparazzi©

Her er Porsche Macan

Porsche er stadig mer lemfeldige med maskeringen når de er ute og tester sin nye, mindre SUV. Her er de ferskeste bildene fra våre spionfotografer.

Publisert Sist oppdatert

Fortsatt er det et års tid til Cayennes lillebror er på plass i Porsche-butikkene, og den tiden vil nok bli brukt til inngående testing i varme og kalde omgivelser.

Macan skal løfte Porsche til nye høyder med hensyn til volum, akkurat slik Cayenne gjorde da den ble lansert. 50.000 er det årlige produksjonsmålet for denne modellen, det betyr at den alene skal utgjøre en firedel av sportsbilprodusentens planlagte totalvolum.

Slektskap
Plattformen til Macan er den samme som benyttes av Audi Q5 og den kommende Q6. Men selvsagt er Porsche-modellen enda mer luksuriøs og vesentlig mer sportslig.

Front- og baklykter på denne modellen er lånt fra Cayenne, det samme gjelder de falske kromstripene rundt sidevinduene bak – alt for å lure oss til å tro at testbilen er en Cayenne. Og det er ingen tvil om at de to modellene har mye til felles.

Sammenlignet med Cayenne har Macan større grill, flatere panser, en mer skrånende hekk og lengre overheng. Den blir mindre voluminøs, og trolig en god del billigere.

Mer mainstream
Porsche går selvsagt ikke på akkord med hensyn til kvalitet. Den lavere prisen kommer primært av at Macan vil benytte mainstream motorer fra Audi som så tunes til Porsche-nivå. Toppmodellen blir trolig Macan Turbo med en 375-hesters V6.

Mye tyder på at Macan blir første Porsche på nesten 20 år med en 4-sylindret motor i sortimentet. Og vi får sikkert se nedtunede utgaver som er skreddersydd for det norske avgiftssystemet – slike er jo svært populære i flere av dagens Porsche-modeller.

Powered by Labrador CMS