-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vi fant: Splitter ny Suzuki i Norge
I et lukket og låst telt – parkert mellom stabler av dekk, takstativ og snøryddeutstyr, står den eneste Suzuki Kizashi i Europa. Bilen er fløyet inn fra Japan. Vi fant den – noen hadde nemlig glemt å låse porten!
Den norske Suzuki-direktøren, Frank Dunvold, bruker å være svært så snakkesalig når han kan fortelle om Suzuki. Men om den nye Suzuki Kizashi sier han minst mulig.
- Vent til bilutstillingen i Genève om en måned, sier han.
Avslørt
Men på tomten til importselskapet i Drammen står hemmeligheten godt parkert inne i et stort lagertelt. Noen hadde glemt å låse døren – og da ble fristelsen for stor for en biljournalist. Det er ikke hver dag Suzuki har en ny bilmodell!
Den nye Suzuki-modellen (med firehjulstrekk naturligvis) er egentlig bare utviklet for USA og Canada. En kompakt familiebil som hadde verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit for noen uker siden.
SPIONBILDER: Kizashi kaster klærne
I Nord-Amerika leveres den med bensinmotor og automatgir som standard. Motoren yter 178 hk og er på 2,4 liter.
Fabrikken i Japan har gitt etter for press og har bestemt at den nye sedanen også skal selges i et lite utvalg markeder i Europa – ”til å¨begynne med”.
SLIK STARTET DET: Kizashi Concept i Frankfurt 2007
Kjapt levert
Og først i køen står Norge, der importøren RSA sjokkerte japanerne ved å bestille den nye bilen med lufttransport. Den ble lastet i en container, sendt med fly direkte fra Nagoya til Luxembourg og deretter til Gardermoen.
Bilen som er kommet til Norge har chassisnummer 51. (Nå skal det være nok en bil i lufta på vei til bilutstillingen i Genève, der det blir Europa-premiere).
Forhandlerne ble invitert til Gardermoen for noe de trodde var en normal lansering av småbilen Alto, produsert i India (priser fra kr 139.000).
Introduksjon ble det – og på bakrommet hadde importøren Kizahsi – og forhandlerne sperret øynene opp for bilen som skal konkurrere med Subaru Legacy, Audi A4 og VW Passat.
- Vi trodde ikke våre egne øyne, forteller en forhandler som var til stede. Han og kollegene måtte på tro og ære love ikke å snakke om hva de hadde sett – men makter ikke å holde begeistringen tilbake.
SE: Bilder av Kizashi i amerikansk utgave
Det som virker klart på nåværende tidspunkt er:
• Lansering i Norge i april. De første bilene til Norge ble produsert i desember og er nå på bilbåt på vei mot Norge. Det er tre biler som skal kjøres landet rundt før lansering
• Prisene er ikke helt endelige da de avhenger av yenkursen. Men bilen ligger i prisklasse ca kr 450.000. Og da handler det om en bil som ikke trenger annet ekstrautstyr enn vinterdekk
• Til Norge er det i oppstartfasen bestilt 1000 biler
Den relativt stive prisen skremmer ikke Suzuki-direktør Dunvold:
- Våre forhandlere er vant til å selge Suzukier som koster godt over 400.000 kroner. Prisen blir gjerne så høy på oppgraderte Grand Vitara med en del utstyr.
Det er på bilutstillingen i Genève i mars at bilen har Europa-premiere. Norge blir første land i Europa hvor bilen kommer i salg.
Her får du de første bilder av den nye bilen på norsk jord.