Høy snittalder på bilkundene

Bilmerker med ladbare modeller har gjennomgående yngre kunder enn merker med kun bensin- og dieselmodeller. Skoda er det paradoksale unntaket.

Publisert Sist oppdatert

Her ser du snittalderen på kundene av de ulike merkene:

Den elektriske bølgen har senket gjennomsnittsalderen på nybilkjøperne, men bare med ett år, fra 54 til 53 år. Tallene fra OFV, som i denne sammenheng omfatter privatkjøpte biler, er ikke til å ta feil av: yngre bilkjøpere velger i større grad enn eldre elektriske- og ladbare modeller.

Det har ført til viktige bevegelser i kjøpermassen for nye biler. For mange bilmerker som de siste tre årene er styrket med elektriske eller ladbare modeller, har gjennomsnittsalderen på kundene gått ned.

Tesla for seg selv
Tesla stiller fortsatt i egen aldersklasse med de klart yngste kjøperne, bare 44 år gamle og ned med to år fra 2014.

For Hyundai er endringen betydelig. I 2014 kunne ikke Hyundai levere stikkontaktbiler, og bilmodellene deres appellerte i stor grad til sølvgenerasjonen med gjennomsnittsalder på 60 år.

Så kom Ioniq, en bil som nå leveres både som hybrid, ladbar hybrid og elektrisk. Raskt oppsto lange ventelister, og så attraktiv er denne ene modellen at den i fjor sto for mer enn 60 prosent av Hyundais personbilsalg, dro Hyundais el-andel opp mot 50 prosent og snittalderen ned med hele 11 år til 49 år.

Det samme, men med mindre dramatisk effekt, gjelder for Renault, hvis kunders gjennomsnittsalder nå har krøpet under 50 år takket være populariteten til elektriske Zoe.

Skoda motstrøms
Men noen bilmerker bryter med mønsteret og går motstrøms. Spesielt gjelder dette Skoda som til tross for å være blottet for elektriske innslag, likevel har maktet å tiltrekke seg yngre kjøpergrupper ved å tilby spesielt attraktive bilmodeller som Octavia, Superb og Kodiaq, og helt mot slutten av året også Karoq.

Enda mer oppsiktsvekkende er det at Skoda i en tid hvor dieselandelen stuper, også selger flere dieselbiler enn året før. I 2016 var Skodas dieselandel på 49,6 prosent mens den økte til 62,0 prosent i 2017.

Kia, VW og Toyota
Kia skiller seg også ut med økt alder på kundene til tross for at bilmerket er store på elektriske biler. Forklaringen ser ut til å være at de tradisjonelle bilmodellene til Kia først og fremst velges av godt voksne. Elbilene, som velges av yngre, kommer i hovedsak til landet som bruktimporterte og fanges derfor ikke opp av statistikken.

I bunnen, med de eldste kundene, befinner Subaru og Suzuki seg, både i referanseåret 2014 og i 2017. Kundene til de to sølvgenerasjonsmerkene er henholdsvis 62 og 63 år gamle.

Toyota er landets nest største bilmerke etter Volkswagen, men med langt eldre kunder. Mens VW-kunden i gjennomsnitt var 51 år i fjor, hadde Toyotas kjøpere i snitt passert 61 år.

Powered by Labrador CMS