-
Billakkerer
Møller Bil Romerike AS
-
Konsernleder
Albjerk Bil AS
-
Daglig leder
Motor Forum AS, Drammen
-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
Mazda 2

Mazda 2 er ikke en helt fersk bil, den ble lansert i Europa tidlig i 2003. Etter den tid har Mazda overtatt importen selv, og egentlig skulle ikke 2ern lanseres i Norge før i 2005. Men Mazda-forhandlerne trengte noe i klassen under sin 3er, og dermed kommer Mazda 2. Men bare med 1,25-liters motor og ett utstyrsnivå.
Plattformen kommer fra Ford Fiesta, men Mazdaen er drøyt 10 cm høyere. De ekstra centimetrene gjør at man sitter noe høyere i Mazda 2, med bedre utsikt og større romfølelse. Designmessig er 2ern pen, men diskret. Den boks-aktige formen tyder på at det er lagt vekt på det praktiske. Det er lett å sette seg inn både foran og bak, og den store bakluka gjør det lett å få inn større ting. Interiøret er lyst og trivelig, men litt uspennende.
Rattet kan justeres i vinkel, men ikke trekkes ut og inn. Setet kan høydejusteres i bakkant. Gearspaken ligger nær rattet, og gjør gearingen lett. Men venstrefoten har ikke noen god plass å hvile på mellom hver innsats. Rattmontert styring av volum og radiokanal eller CD-spor gir en smak av luksus. Det koster sikkert ikke all verden å inkludere, men du verden så behagelig det er i bruk. Sikrere blir det også.
Baksetepassasjerer har god plass, såfremt det ikke er tre voksne det er snakk om. Baksetet kan ikke skyves frem og tilbake som i Colten. Når man vipper frem baksetene og folder ned bakseteryggen får man meget god plass til bagasjen, og passasjersetet foran kan også legge ryggen flatt. Men selv med baksetene oppe er det plass til masse handleposer i bagasjerommet. Baksetet er delt 60/40.
Den eneste motoren Mazda 2 leveres med i Norge foreløpig er en litt slapp 1,25-liter med 75 hk, som fort slipper opp for krefter. I bytrafikk går det fint, men på landevei og motorvei må du tyne den vel mye. Den er heller ikke så gjerrig som man kan håpe på. Når det gjelder kjøreegenskaper viser Mazda 2 gode tendenser. Understellet er noe fastere enn hos Colt, og styringen kjennes mer direkte. Bilen kjennes like trygg på veien som noen av konkurrentene i klassen over.
Mazda 2 bringer ikke så mye nytt i småbilklassen, verken stilmessig eller med tanke på interiørløsninger. Men det er en god allrounder som burde passe for mange.
FØRERPLASS = 8
Lyst og ryddig, med gode seter, og betjening av bilstereo på rattet. Mangler elektrisk justering av speil, og fothviler.
PLASS = 8
God plass til både passasjerer og bagasje. Stor bakluke. Men bakseteløsningen er ikke veldig fleksibel.
KOMFORT = 8
Bra side- og lårstøtte i forsetene, og fast fjæring. Litt mye støy i kupeen.
KJØREEGENSKAPER = 9
En fast fjæring og presis styring gir et godt inntrykk, føles trygg på veien.
YTELSER OG FORBRUK = 7
Den lille motoren må tynes en del, og forbruket er ikke spesielt gunstig.
SIKKERHET = 9
4 stjerner i Euro NCAP er godkjent, den har også godt med sikkerhetsutstyr som standard.
PRIS OG UTSTYR = 8
Velutstyrt og rommelig, men burde hatt sterkere motor til denne prisen.
LES VIDERE:
- Mitsubishi Colt
- Konklusjon
- Priser og tekniske data