BMW 320 DA Touring

Med sine solide kjøreegenskaper holder den stand mot ferskere rivaler – men denne gang møter den tøff motstand.

Publisert Sist oppdatert
BMW 320

BMW 320

Innledning

BMW 320 i dagens utgave kom på markedet i 2005, og vi har tidligere hatt sedanen med i to tester, begge ganger ble den testvinner. Denne gang er det altså stasjonsvognen som gjelder. At bilen er 5 cm lenger utvendig og har 3,5 cm større akselavstand enn forgjengeren nyter benplassen i baksetet godt av, og når det gjelder kupéplass er BMW best i dette laget. Bagasjerommet har brukbart volum, men når ikke helt opp til A4 og C-klasse.

Førermiljøet i vår testbil er lysere enn hva vi vanligvis finner i 3-serie, på grunn av valget av interiørfarge og -materialer, og det gir dermed et luftigere preg. Interiøret er ellers det velkjente og velprøvde, med god oversikt og logisk plassering av brytere og hendler.

Sittekomforten er blant de bedre i klassen, med seter som gir meget god sidestøtte til rygg og lår, og med en bred fothviler for venstrefoten. BMWs smarte forlengelse av sitteputen bidrar også til bedre lårstøtte enn hos mange konkurrenter.

Motoren i vår testbil er den nye "norske" motoren som egentlig yter 177 hk, men som av avgiftshensyn er tatt ned til 163 hk for det norske markedet. Den gamle og velkjente 150-hesteren gjør egentlig en grei jobb, men har lavere dreiemoment, dårligere akselerasjon og høyere forbruk – altså mange gode grunner for å erstatte den med det nye, energieffektive maskineriet.

I forbindelse med testen kjørte vi først en ett år gammel 320 som sto på dekk av typen Conti SportContact 3 i dimensjonen 225/45 R17. Den var meget nervøs, sporingen på slitt asfalt var mildt sagt plagsom, nesten trafikkfarlig.

Her på vår testbil vil leserne se av tabellen at det sitter enda mer ekstreme gummidimensjoner, av et annet fabrikat, og bilen oppfører seg på en helt annen måte. Nærmest kjemisk fri for sporing, og med fint balanserte kjøreegenskaper.

Samvirkningen mellom hjuloppheng, fjæring, styring, motor og transmisjon gir en helhet som enkelt og greit kan sammenfattes i ordet kjøreglede – men testlaget lar seg likevel imponere av italiensk sjarm i en slik grad at BMW denne gang må se at Alfa slenger brystkassa først over mål når det gjelder kjøreegenskaper.

At testbilen står på en utpreget sportslig hjuldimensjon, eller rettere sagt to dimensjoner, etter som bakhjulene har fått skikkelig bred gummi, går bare i liten grad ut over kjørekomforten. Chassiset absorberer fillete asfalt på en behagelig måte, samtidig som hjulene beholder grepet – og på slett asfalt er veigrepet imponerende.

Vår testbil bekrefter våre tidligere utsagn om at selv premiumbiler er bare så måtelig utstyrt i basisutgave, kundene plusser på utstyr for mange tusenlapper for å komme opp på ønsket nivå. Vår testbil har for eksempel ekstrautstyr for 116.000 kroner.

FØRERMILJØ 7,0
Nær fullkomment. Meget delikat, oversiktlig og funksjonelt.
PLASS I KUPÉ 8,0
På det jevne i alle retninger. Snau benplass i baksetet.
BAGASJEPLASS 7,0
Solid volum, lett å utnytte effektivt. Lav lasteterskel.
KOMFORT 7,5
Best i test på både kjørekomfort og sittekomfort.
PÅ VEIEN 8,5
Fin balanse i kjøreegenskapene. Nær Alfa- og BMW-nivå.
MOTORYTELSE 8,5
Nydelig motor. Nok kraft og moment, fleksibel.
FORBRUK 8,5
Gunstig på papiret, langt fra BMW. Multitronic trekker opp.
SIKKERHET 9,5
Som konstruert for NCAP-testen, fem stjerner.
PRIS 6,5
Desidert høyest pris for testbilen, gunstigere i basisversjon.
UTSTYR 7,0
Ikke mer enn det bør være på dette nivået i basisversjon.
SUM 78
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Alfa Romeo 159
- Audi A4- Mercedes-Benz C 200
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS