-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Konklusjon
Chrysler Grand Voyager er vår vinner når vi vurdere testbilene ut fra bruksegenskaper. Den har god komfort og sikre kjøreegenskaper, og selv om Chrysler ikke har det mest fleksible interiøret et dette meget velfundert. Vår testbil var en Grand Voyager. I løpet av testen hadde vi også anledning til å prøve en Voyager 2.4, en bil som er vesentlig rimeligere enn testbilen, og som har motor og plass så det rekker til å holde følge med konkurrentene. Galaxy, Sharan og Alhambra har ikke skyvedører, det er også det eneste minuset som er tungtveiende nok til ikke å velge en av dem. Galaxy har et lite forsprang på grunn av bedre motor, men ellers er dette tre jevnbyrdige biler med fleksible og praktiske interiørløsninger. Disse tre bilene har rimelig prisnivå.
Evasion, Ulysse og 806 er også jevnbyrdige, og selv om de har skyvedører hamler de ikke helt opp med Galaxy, Sharan og Alhambra når det gjelder fleksibilitet og plass. De franske og den italienske bilen er derimot mer komfortable, men de har litt trangere førerplass, samt mindre passasjerplass.
Shuttle var testens overraskelse, den ga et meget positivt inntrykk ute på landeveien. Og med den praktiske bakerste seteraden, som gir et meget rommelig bagasjerom når den legges ned, er Shuttle ideell som fireseter. Men skal Shuttle være med helt i toppen må kjøreegenskapene bli sikrere.
Space Gear har mer varebil i seg enn de forannevnte konkurrentene, men komforten er likevel god. Fjæringen er riktignok litt stumpete, men ved normal kjøring er støynivået behagelig lavt, og plassmessig er dette en vinner.
Previa har hengt med noen år og bærer preg av det, blant annet på grunn av et høyt støynivå. Kjøreegenskapene er derimot gode, og plassmessig er det heller ingen ting å utsette på Previa, men seteløsningen mangler den fleksibilitet en finner hos de nyeste konkurrentene.
Space Wagon henger ikke med når det gjelder plass. Den bakerste seteraden er for trang. Den er lettkjørt og kvikk, og er du på jakt etter en femseter som av og til kan ta syv, er den praktisk nok.
Trans Sport merker alderen, hverken seteløsninger eller komfort er på høyde med de beste, og i dag er fire dører for lite i denne klassen.
Serena er billig, og skal du har billig transport for syv eller åtte personer som ikke har bagasje er det vanskelig å få det til billigere enn dette uten å måtte ha førerkort for minibuss.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data