Velkommen tilbake, Seat

Seat har ikke akkurat vært noen storselger i Norge. Så vidt over 10.000 eksemplarer, pluss ca. 3.000 varebiler. Nå skal det satses på nytt, og du kan bli med.

Publisert Sist oppdatert

Det har alltid vært et eller annet med Seat. På de store bilutstillingene har jeg svært ofte brukt mere tid hos dem enn hos de andre Volkswagen-gruppe bilene – ganske enkelt fordi de kan – eller får lov – til å være såpass annerledes.

Mange av de store navnene i VW-design har vært innom Seats designavdeling og satt sine tydelige spor på produktet. Og ute på landeveien, til og med på tyske motorveier, har Seat hatt en veldig tydelig profil.

Profilen i Norge har derimot ikke vært veldig skarp. Harald A. Møller kjørte lenge en importvirksomhet som i økende grad fikk preg av et pliktløp, inntil det hele forsvant nesten uten at noen merket det, med sju nye biler i 2006. Og da skjedde det lille som var av aktivitet fra Sverige.

Inntil da hadde det vært solgt litt over 10.000 personbiler i Norge, siden de sju første forsøksbilene ble registrert i 1989. Fortsatt kan du se en og annen Seat på norske veier. Ved inngangen til 2017 var bestanden 3773 biler inkludert 470 varebiler, viser OFV-tall.

Da er bilene mer populær her på BilNorge.no. Hvis du søker på stikkord Seat vil du vel finne cirka 150 artikler. Overrepresentert, men det bekrefter jo nettopp det jeg sier at vi er ganske begeistret for dette merket.

Og akkurat nå er jeg på vei til fabrikken i Martorell, rett utenfor Barcelona, for å bli oppdatert på Seat. Bakgrunnen er, kanskje ikke veldig overraskende, at siden bilene derfra igjen skal importeres til Norge, vil Seat gjerne fortelle litt om hvor de er i dag og hvor de ser seg selv i morgen.

Jeg har med en bråta spørsmål, og ikke minst ser jeg frem til møtet med designsjefen Alejandro Mesonero-Romanos og hans nesten helspanske avdeling. Kanskje treffer jeg også Julio Lozano, mannen som gjorde de opprinnelige strekene på den karakteristiske Ateca (se bildet) – en bil vi også skal få den første smaken av på landeveien.

Sven Schawe, utviklingssjefen, stiller også opp og skal vise oss litt av fremtiden (håper jeg), sammen med folk som kan fortelle både om oppkobling og mobilitet – slik det ser ut fra et helt annet sted enn teknotunge, gravalvorlige Tyskland.

Dessuten vil Tor Anton Bjørge være på plass. Han er Møllers nye merkesjef for Seat og vil sikkert komme med flere detaljer om hva og hvordan og når – i forbindelse med import-planene.

Men det er sikkert mange av dere som også ønsker å få noen egne Seat-relevante spørsmål besvart. Fortell om det du lurer på, og send spørsmålene her, så håper jeg å være forholdsvis raskt tilbake med svar på det meste av det dere lurer på.

Bortsett fra priser da kanskje. Det hadde forundret meg meget om de var klare allerede.

Powered by Labrador CMS