-
Motor Forum Ålesund:
Ettermarkedsleder
-
Møller Bil Asker og Bærum:
Bruktbilselger
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
AMGs kunderacer
Mercedes-AMG perfeksjonerer sin nye sportsbil for banebruk. Den debuterer i Genève.
Det lå i kortene da vi overvar debuten for sportsbilen Mercedes-AMG GT at den skulle bygges som banebil også.
Og nå, omtrent samtidig som salget av gatebilen starter, slipper AMG info om den kommende banebilen som blir en såkalt kunderacer bygget etter GT3-reglementet. Det betyr at den kan delta i en rekke internasjonale løp.
I begrepet «kunderacer» ligger at Mercedes-AMG ikke selv skal drifte noe eget team, de er jo allerede tungt involvert i motorsport gjennom både Formel 1 og DTM.
Lett og solid
Likevel er det ikke bare for hvem som helst å kjøpe en kunderacer – AMG vil trolig håndplukke de som får kjøpe bilen, og sørge for at de har den ekspertise og backup som er nødvendig for å vinne løp med den.
Som hos produksjonsmodellen er GT3-bilen bygget opp rundt en lettvekts, men ekstremt solid, aluminium spaceframe. Føreren er i tillegg beskyttet av et veltebur i høyfast stål og sitter i et karbonfiber-sete som tåler en trøkk.
For å redusere vekten mest mulig er panser, dører, skjermer, støtfangere, sideskjørt, koffertlokk, diffuser og bakvinge laget av lett, men ekstremt sterkt karbonfiber.
Kjent og kjær
På ett område skiller racerbilen seg markant fra gatebilen: Motoren er ikke den nye 4,0-literen med twin turbo, men den «gamle gode» 6,3-literen som satt i forgjengeren, SLS AMG GT3.
Brukervennlig teknologi, pålitelighet, lange service-intervaller er argumenter for at AMG valgte V8 sugemotoren fremfor den nye med turbo.
En sekstrinns sekvensiell racing-girkasse er montert over bakakselen for optimalt vektfordeling, akkurat som tilfellet er for gatebilen.
De første kunder får sine biler levert mot slutten av 2015, så de må nok vente til 2016 før de kan konkurrere.