Utenfor komfortsonen - del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Utenfor komfortsonen - del 1
BILTEST: Gjørme, skog, krøtterstier og kratt. Dette er ikke hverdagskost for kompakt-SUV-er som Renault Kadjar, Hyundai Tucson og Kia Sportage, men det stoppet ikke oss.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet BilAutofil (1996-2022).

- Innledning

Selv om alle bilene har en knapp eller bryter merket med «lock», så er knappens tiltenkte funksjon et stykke fra sannheten.

For samtlige biler sto og spant på høyre fremhjul og venstre bakhjul, mens de to andre hjulene sto bom stille.

Hvilket de også gjorde med firehjulsdriften i «normal-modus». Hva er da poenget ..?

Humping i skogen
Kanskje kan akkurat denne øvelsen virke litt konstruert, men jeg kan forsikre deg om at dette er virkelighetsrelevant.

I vinter-Norge, og kanskje spesielt i byene, er det ikke uvanlig med bakker der underlaget varierer. Litt snø på en flekk, og litt is på den andre – litt slaps på en og litt grus på den siste.

Det er ikke rent få som har forbannet seg over at den nye bilen med firehjulsdrift ikke alltid faktisk trekker på alle fire. For med et så enkelt 4x4-system som disse bilene har, er det ikke fritt for banneord i fremtiden heller.

Kollega Skar kommenterte tørt at «en Subaru ville klatret frem her på slicks-dekk», hvilket hadde vært en morsom påstand å etterprøve, men som vi får ha til gode denne gang.

Uansett, som sagt er nok dette den tøffeste testen disse bilene vil møte ute i det hverdagslige liv, så selv om det å humpe rundt i Hedmarksskogen absolutt er gøy, innså vi fort at det nok hadde vært enda mer gøy i de Jeepene som et lite minutt gjorde narr av oss der de freste opp hellinger og over knekker hvor våre leke-SUV-er trolig hadde stått og vippet på sideskjørtene.

Det er på tide å komme ut på landeveien igjen.

Anglofrankojapaner
Dagen før selve testkjøringen er det Renaulten jeg først stifter bekjentskap med. Førsteinntrykket er positivt.

Bilen kler Renault-linjene – de oppblåste Clio-trekkene og den svære logoen i sommerfuglgrillen – og selv om hoftepartiet kanskje er i overkant svulstig, bærer den sine 445 centimeter med stolthet.


LES VIDERE:

Del 1

Del 2

Del 3

Konklusjon

Testdata

Poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: