Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTI

Polo GTI i ny tapning

Volkswagens nye Polo er på vei mot Norge, men vi går glipp av den mest lekne i familien.

Publisert Sist oppdatert

Salget av biler med forbrenningsmotor i Norge er meget labert, og derfor har importør Harald A. Møller besluttet å kun markedsføre én variant av den tidligere så populære småbilen.

Men resten av Europa får fortsatt tilgang til den mest potente versjonen, Polo GTI som nå lanseres.

GTI-betegnelsen dukket første gang opp hos Volkswagen på Golf i 1976, men etter hvert som Golfen vokste seg større og større, fant VW ut at det også var plass til en Polo GTI i programmet. Den første kom i 1998.

Nå står en ny generasjon Polo GTI klar med ekstra krefter og et sportslig chassis som skal by på morsomme kjøreegenskaper. Dessuten lover Volkswagen den sikreste Polo GTI de noensinne har presentert.

Motoren er som i forgjengeren en 2.0 TSI, men effekten er økt fra 200 til 207 hestekrefter. Maks dreiemoment er 320 Newtonmeter. Null til hundre på 6,5 sekunder og toppfart på 238 km/t.

Standard (og eneste) girkasse er 7-trinns DSG, standardutstyret inkluderer for første gang i Polo GTI «IQ.Drive Travel Assist» som i gitte situasjoner kan ta over styring, bremsing og akselerasjon i hastigheter mellom null og 210 km/t.

Avstanden til forankjørende kan styres via Adaptiv cruise-kontroll, mens Lane Assist hjelper deg å holde riktig fil så lenge du har hendene på rattet.

Det nye infotainment-systemet MIB3.1 tillater trådløs integrasjon med Apple CarPlay og Android Auto. Digital Cockpit Pro gir valgfri utforming av instrumentpanelet med høyere oppløsning enn tidligere på en skjerm med diameter på 10,25 tommer.

Polo GTI leveres med sportschassis som reduserer bakkeklaringen med 15 mm. Andre spesialiteter som skiller den fra ordinære Poloer er røde bremsecalipere, rød stripe i front, nettinggrill, GT-logoer og dobbelt eksosrør.

Innendørs er det sort, rødt, grått og krom som dominerer. Selvsagt har den rutete sportsseter med ekstra sidestøtte, sportsratt i skinn og aluminium-look på pedalene.

Avansert LED matriselys er standard, sammen med LED baklykter med dynamiske retningslys.

Powered by Labrador CMS