-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Labert Q2 for VW
Ikke bare sank fortjenesten hos VW for annet kvartal. Omsetningen sank også
Samtidig som meldinger om at volum-forskjellen mellom Volkswagen og Toyota nå er syltynn, får vi annet kvartal-rapporten som forteller at utleveringer til kunder har økt fra 2,48 millioner biler i Q2 i fjor, til 2,62 millioner i år.
Samtidig har omsetningen falt. Fra 52,1 milliarder euro, til 51. En av grunnene til denne nedgangen er sikkert valuta, men dessverre sender ikke Volkswagen med CER-korrigerte (Constant Exchange Rate) tall, slik at det vanskelig å vurdere om det er like mye prispress som valuta.
Fortjenesten har også falt, fra 3,43 til 3,33 milliarder euro. «Vanskelige markeder, intens konkurranse, skiftende rente-regimer og valutautvikling» brukes som forklaring.
Dersom man ser på første halvår er resultatene mer positive. Omsetningen økte med 0,1 prosent (i stedet for å vise en tilbakegang på 2,2) og fortjenesten økte med 7 prosent (mot 2. kvartals nedgang på 3,1). Men det gjør jo ikke 2. kvartals tendenser mindre bekymringsfulle.
Nesten alle «filialene» var positive, selv om driftsmarginen hos Audi falt fra 10,5 til 10 prosent.
Skoda tjente meget bedre og bedret marginen fra 4,9 til 7,1 prosent. Seat bedret resultatet fra minus 40 til minus 37 millioner euro.
Bentley viste solid vekst og driftsmarginen økte fra 8,3 til 10,7 prosent. Porsche er jo helt vanvittig, med en driftsmargin på 17,1 prosent. Men den var tross alt lavere enn for et år siden, da lå den på 18,4 prosent.
VW Commercial fikk en driftsmargin på 5,9 prosent, opp fra 5,2. Scania er en av de flinkeste i klassen, driftsmargin på 9,4 prosent (9,1 i fjor) mens MAN måtte nøye seg med 3,3 prosent.
Også Volkswagen selv begynner å konsentrere seg mer om driftsmarginer enn om volum nå og måtte slå fast at den var på labre 2,1 prosent etter første halvår. 3 hele prosent i fjor.
Etter første halvår sto de fast på at de kom til å nå årets mål på mellom 5,5 og 6,5 prosent. Marginen var på 5,9 prosent i fjor.
De viste også til solid økning i Kina, og sa at den ville hjelpe dem til å nå 10 millioner utleveringer i år. Ikke bare er det for første gang, det er også fire år tidligere enn de hadde regnet med.