-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Jordskjelvet påvirker bilfargene
Japansk bilindustri er naturlig nok preget av jordskjelvet, men også produsenter i andre land kan nå bli påvirket av katastroften.
I følge tyske Handelsblatt rammes nå en fabrikk som leverer et spesielt pigment som brukes i metalliclakk.
Jordskjelvet og den etterfølgende tsunamien har rammet de nordøstre delene av Japan svært hardt, og i området ligger flere bilfabrikker som har vært nødt til å stenge som følge av ødeleggelsene.
Den tyske fargepigmentsprodusenten Merck står bak et pigment som kalles Xirallic, og fabrikken som fremstiller dette ligger midt i jordskjelvområdet.
Har forlatt fabrikken
Selve fabrikken skal ha klart seg greit, men den ligger bare 40 kilometer fra kjernekraftverket i Fukushima der situasjonen fortsatt er svært uavklart.
De rundt 140 ansatte har forlatt fabrikken, som følge av at strålingen fra kraftverket ligger på farlige nivåer, og talsmannen for Merck kan naturlig nok ikke si noe om når de kan returnere til fabrikken.
Det kan ta lang tid før fabrikken igjen er i drift.
Perleeffekt
Pigmentet Xirallic brukes i metallicfarger på biler fra en rekke produsenter. Det sørger for at man får en ekstra glitrende effekt som spesielt synes godt når solen skinner på lakken.
Blant produsentene som bruker dette finner vi Volkswagen, BMW, Fiat, Ford, Toyota og flere av merkene til General Motors.
Allerede begynner flere farger som inneholder Xirallic-pigmentet å gå tom. Ford kan for eksempel ikke lenger levere sine Navigator og F-150 i sort metallic. Også den røde lakken begynner å ta slutt, så bilprodusentene jobber nå for å finne erstatningsfarger.