-
Møller Bil Oslo Vest Volkswagen:
Fagtekniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Jordskjelvet påvirker bilfargene
Japansk bilindustri er naturlig nok preget av jordskjelvet, men også produsenter i andre land kan nå bli påvirket av katastroften.

I følge tyske Handelsblatt rammes nå en fabrikk som leverer et spesielt pigment som brukes i metalliclakk.
Jordskjelvet og den etterfølgende tsunamien har rammet de nordøstre delene av Japan svært hardt, og i området ligger flere bilfabrikker som har vært nødt til å stenge som følge av ødeleggelsene.
Den tyske fargepigmentsprodusenten Merck står bak et pigment som kalles Xirallic, og fabrikken som fremstiller dette ligger midt i jordskjelvområdet.
Har forlatt fabrikken
Selve fabrikken skal ha klart seg greit, men den ligger bare 40 kilometer fra kjernekraftverket i Fukushima der situasjonen fortsatt er svært uavklart.
De rundt 140 ansatte har forlatt fabrikken, som følge av at strålingen fra kraftverket ligger på farlige nivåer, og talsmannen for Merck kan naturlig nok ikke si noe om når de kan returnere til fabrikken.
Det kan ta lang tid før fabrikken igjen er i drift.
Perleeffekt
Pigmentet Xirallic brukes i metallicfarger på biler fra en rekke produsenter. Det sørger for at man får en ekstra glitrende effekt som spesielt synes godt når solen skinner på lakken.
Blant produsentene som bruker dette finner vi Volkswagen, BMW, Fiat, Ford, Toyota og flere av merkene til General Motors.
Allerede begynner flere farger som inneholder Xirallic-pigmentet å gå tom. Ford kan for eksempel ikke lenger levere sine Navigator og F-150 i sort metallic. Også den røde lakken begynner å ta slutt, så bilprodusentene jobber nå for å finne erstatningsfarger.