-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Konklusjon og karakterer
Med en prisforskjell på 3660 kroner i Fiestas favør er det ikke lett å velge mellom de to. Valget må tas på flere plan.Vi ønsker stabilitetskontroll, god komfort, kvikk og gjerrig motor og rommelig kupé og bagasjerom. Vi får ikke alt i en og samme bil, men når vi skal gjøre et valg ligger Polo best an. Før Fiesta blir vårt valg må Ford rydde plass til venstrefoten slik at det er mulig å kjøre den med vintersko.
Volkwagen Polo 1.4 TDi:
FØRERPLASS = 10
Polos førerplass er gjennomtenkt og godt utstyrt, bare litt lite plass til å strekke ut venstrebenet drar ned inntrykket litt.
PLASS = 8
Polo oppleves som rommelig fra førerplassen, men bakseteplassen er vesentlig mindre enn i Fiesta, og heller ikke bagasjevolumet er på samme nivå.
KOMFORT = 8
Den tresylindrede dieselmotoren går hardt og spesielt ved tomgangskjøring og på lave turtall er støynivået sjenerende. Fjæringskomforten på vår testbil holder heller ikke mål.
KJØREEGENSKAPER = 10
Vår Polo har nydelige og sportslige kjøreegenskaper, takket være blant annet kraftige dekk og sportsunderstell. Stabilitetskontroll er standard og sørger for topp stabilitet.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Mest effekt og dreiemoment og en rå kraftutfoldelse preger Polo. Samtidig er den gjerrig når det gjelder dieselforbruket.
PRIS OG UTSTYR = 10
Polo er velutstyrt når det gjelder sikkerhetsutstyr, men matcher ikke Fiesta når det gjelder luksusutstyr som radio/CD-spiller, sentrallås og elektriske vindusheiser.
Ford Fiesta 1.4 TDCi:
FØRERPLASS = 8
Du sitter godt i Fiesta og hele førerplassen er praktisk når det gjelder plassering av hendler og brytere, men plassen til venstrefoten er for liten.
PLASS = 10
Den gir ikke inntrykk av å være rommelig, men når det gjelder baksete- og bagasjeplass har Fiesta meget god plassutnyttelse.
KOMFORT = 9
Fiestas dieselmotor er behageligere, og både når det gjelder vibrasjoner og støynivå. Fjæringskomforten er sportslig, men akseptabel også på dårlig vei.
KJØREEGENSKAPER = 9
Kjøreegenskapene er nydelige selv med standard Trend-understell. De brede hjulene gir godt grep og bremseegenskapene er imponerende, men Fiesta mangler stabilitetskontroll.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Den er ikke på nivå med Polo når det gjelder krefter, men du verden så sterk og villig denne motoren er. Dette er overbevisende.
PRIS OG UTSTYR = 9
Stabilitetskontroll og fireveis regulering av rattet burde vært med på Fiestas utstyrsliste, med det på plass til riktig pris hadde den matchet Polo.
Poengene er kun ment for bruk i denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- Priser og tekniske data