Toyota Prius: Topp spenning

Er det skummelt å satse på en hybridbil som familiebil eller firmabil? Vårt første “samboerskap med den nye Prius gir ingen grunn til å tvile på påliteligheten – og teknikken fungerer elegant.

Publisert Sist oppdatert

Prius
Prius

Først publisert i BIL 6 - 2004.

Vi forbrukere er gjerne opptatt av Svane-merket dopapir og vaskemiddel, men når det gjelder kapitalvarer har ikke miljøviljen stukket særlig dypt. Hvis det virkelig koster penger å “tenke miljø, da får det heller være... Dette er en måte å tolke salgstallene for Toyota Prius på – forrige modell ble solgt i 71 eksemplarer her på berget. Eller er det rett og slett sunn skepsis til ny teknologi som ligger bak den manglende entusiasmen for “miljøvennlige biler? Nå er Prius på markedet i helt ny versjon, i forhold til første generasjon er ikke bare utseendet mer moderne, den har større innvendig plass, har mer krefter under panseret og bruker likevel mindre drivstoff.

Utvendig lengde er 13,5 cm større enn før, og den innvendige plassen kan sammenlignes med Avensis. Bagasjevolumet er økt fra 390 til 460 liter, samtidig som innvendig bredde i kupéen er 6 cm større enn på forgjengeren.

Fremdriftsmaskineriet, hvor hybridbegrepet altså innebærer at en bensinmotor og en elmotor samarbeider, har fått vesentlig bedre ytelse. El-motorens spenning er økt fra 274 til 500 volt, og motorytelsen er økt med hele 50 prosent, fra 33 til 50 kW. Samlet motorkraft er dermed oppe i 107 kW. Økt spenning betyr at energiytelsen kan økes uten at de elektriske kablene må økes i tverrsnitt, i det hele tatt er det bare å minne om Ohms lov.

Til tross for at batteriytelsen alene er 35 prosent høyere, har utviklingen av batteriteknologien ført til at batteripakken er 15 prosent mindre i størrelse og 25 prosent lettere enn i forrige Prius-modell. Batteriene veier 39 kg, er av typen nikkelmetallhydrid (NiMH) og leveres av Panasonic. Akselerasjonen er også vesentlig bedre, for 0–100 km/t skal i følge fabrikkens tall gå unna på knapt 11 sekunder – som er nesten like kjapt som en Camry 2.4 med automatgear – men under våre målinger kom vi ikke lavere enn 13,1 sekunder.

Lavere utslipp
Det globale målet for CO2-utslipp fra den totale bilparken som et gjennomsnitt, er 140 g/km innen 2008–2009. Dagens Prius har et utslipp på 120 g/km, mens nykommeren skal slippe ut 100 g/km. Dette er mindre enn hva som kommer ut av eksosrøret på dieseldrevne småbiler. Sagt på en annen måte, hvis CO2-utslippet fra en gjennomsnittlig bensinmotor er lik 1, har den nye Prius et utslipp på 0,57, og dermed kan den kalle seg verdens reneste familiebil. Toyota tenker ikke å gi seg med det, for det fremtidige, langsiktige målet er at Prius skal komme ned på 0,33.

At Prius kommer ned på dette utslippsnivået, til tross for at den er en bil i familieklassen, skyldes blant annet bruk av lettere materialer, for eksempel er det aluminium i panseret, bagasjeromslokket og i en rekke andre komponenter. Dessuten er de elektroniske styringssystemene utviklet til å dosere drivstoffinnsprøytingen langt mer nøyaktig og nøysomt. Hovedgrunnen til det lave utslippet er likevel å finne i den meget elegante samvirkningen mellom bensin- og elmotorene.

Ved full stopp stanser bensinmotoren, og det betyr at bilen er helt utslippsfri når du står og venter på grønt lys. Behagelig for samvittigheten og behagelig for øret. I lav hastighet, slik som i bytrafikken, drives bilen som regel av elmotoren alene. Bensinmotoren kobles automatisk inn når det er behov for mer kraft. I høyere hastigheter, slik som på landveien, gjør bensinmotoren jobben alene – men får ekstra drahjelp av elmotoren hvis du trår på gasspedalen med tung fot for å hente ut maksimal akselerasjon.

Lettkjørt
Styringen krever litt tilvenning, rattbevegelsen føles noe kantete rundt nullstillingen og rattet er forholdsvis lite. Den lille gearvelgeren til høyre for rattet fungerer fint, også i posisjon “B for motorbrems. Selve sittestillingen kunne vært bedre. Fothvileren til venstrefoten er grei nok, men har ikke optimal form på grunn av hjulhuset. Normalt finner høyrebenet støtte mot midtkonsollen, men her finnes det ingen konsoll i vanlig forstand som fyller rommet mellom dashbord og forseter. Setene er passe faste og gir god sidestøtte i ryggen, mens lårstøtten kunne vært bedre, ikke minst med tanke på den manglende midtkonsollen. Den digitale instrumenteringen fungerer bedre her enn i Yaris fordi den er plassert i den naturlige siktlinjen i kjøreretningen, men også i Prius er det vanskelig å lese instrumentene når det er lav sol bakfra.

I baksetet er det meget god benplass, noe dårligere takhøyde. Bagasjerommet har også dårligere høyde enn i de fleste familiebiler, for batteripakken som ligger under gulvet, stjeler høyde. Bare de minste koffertene har ståplass under dekselet, de større må ligge.

I løpet av de dagene vi kjørte Prius’en hadde vi ikke et eneste tilløp til driftsstans. Selv om flere sjåfører kusket ekvipasjen, var det helt ukomplisert å “lære seg å kjøre hybridsystemet. Det er da heller ingen heksekunst, for selv om man skulle sløse med energien i en slik grad at batteriet er i ferd med å gå tom for strøm, kobles bensinmotoren automatisk inn og sørger for nødvendig lading. Dette skjer også hvis du skulle glemme å slå av EV-knappen (Electric Vehicle) som du aktiverer når du vil kjøre bare på energi fra batteriene. Det skal altså ikke være mulig å bli stående med flatt batteri.

Fortsatt er det nok slik at de potensielle kundene blir å finne blant dem som er over gjennomsnittlig miljøvernbevisst – og spesielt blant dem som har slik interesse kombinert med teknologisk interesse.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS