-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Konklusjon
Her snakker vi om toppen i familiebilklassen – som de senere årene har blitt kalt Passatklassen, og som ble kalt Mondeoklassen på 1990-tallet. Her er det ikke snakk om jålete statusbiler, dette handler om reale bruksbiler for familien. Alle er også populære som firmabiler, fordi de er velutstyrte, rommelige biler med store bagasjerom, de har fleksible motorer med mye trekkraft.
Tre av bilene er modne for utskifting allerede i løpet av dette året. Før vi skriver 2009 har ferskvare overtatt etter Honda Accord, Opel Vectra og Toyota Avensis. Det er derfor ingen grunn til å undre seg over at alle disse tre havner et stykke nede på listen i denne testen – utviklingen har med andre ord kjørt fra dem. Saab 9-3, Renault Laguna og Peugeot 407 havner alle i ingenmannsland, det blir for mye "midt på treet" til å kunne hevde seg i toppen.
Fire biler kjemper om de tre pallplassene. Mazda6 scorer topp på pris, men det gjenspeiler seg på den annen side i et noe mer beskjedent utstyrsnivå. Citroën C5 er kongen av komfort, og får også mange poeng på kjøreegenskaper og utstyr – men taper i forhold til Mondeo og Passat når det gjelder pris og plass. Passat taper sine poeng i forhold til Mondeo på kjøreegenskaper, pris og kupéplass. Forskjellen er ikke stor, men tilstrekkelig til at Mondeo trekker det lengste strået.
De objektive testkriterier gir dermed samme resultat som testlagets subjektive vurderinger, for det viser seg at seks av de ti testsjåførene vil kjøre Mondeo opp på øverste trinn på seierspallen. De fire øvrige har Mondeo på andreplass. Tre av disse falt pladask for fransk komfort, men den siste stemte for Passat som førstevalg.
LES VIDERE:
- Citroën C5
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Mazda6- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Tekniske data