-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Toyota Prius
Hva er forbruket, egentlig, på ladbare hybridbiler ved normal kjøring? Allerede nå har vi testet Prius Plug-in som kommer til Norge på sensommeren, og vi tok med både Opel Ampera og en helt vanlig BMW 320d. Resultatet ble som ventet
- Innledning
Prius har vært på markedet siden årtusenskiftet, og har nå kommet til generasjon tre i teknisk utvikling. Prius Plug-in, som vi kjører her, må kunne kalles fjerde generasjon ved at den har en ny driftsform, og kan lades til ca 20 kilometers kjøring i løpet av et par timer fra en kontakt på veggen hjemme.
Ikke forvent at plugg-inn-utgaven er en ny bil. Både eksteriør og interiør er helt identisk med dagens Prius, også den særpregede girvelgeren. Den eneste lille forskjellen er at instrumentpanelet har fått plass til en ny opplysning; batterienes ladestatus etter at bilen har vært plugget inn.
Kjøreegenskapene er det heller ingen endring på. Vi tror neppe noen kjenner at nykommeren er 50 kg tyngre, på grunn av større batteripakke enn sitt opphav. Noe overraskende har Prius bedre plass enn Ampera, ikke minst gjelder det benplass i baksetet og volumet i bagasjerommet. Den har også ca. 50 kg høyere nyttelast.
Vår testbil er en førseriebil som på enkelte punkter skiller seg fra bilen som kommer i serieproduksjon og som vil være på plass her i landet på sensommeren. Den endelige prisen er ikke fastsatt.
En viktig forskjell er at forbruket senkes fra 0,27 til 0,21 liter/mil når alle detaljer er finjustert på produksjonsbilen, og dermed redusere CO2-utslippet fra 59 til 49 g/km. Dessuten blir ladekontakten flyttet fra venstre forskjerm til venstre bakskjerm ved siden av bensinpåfyllingen.
Vi startet også Prius-testen med å kjøre på bare strøm, og kjøre bilen tom for strøm før bensinmotoren overtok fremdriften. Da vi startet, sto det på skjermen i bilen at rekkevidden med strøm var 20,2 km. I vanlig fart på normal landevei var batteriene tomme etter 16,5 km.
Etter to dagers kjøring viste testforbruket på Prius Plug-in 0,443 liter/mil for den totale kombinerte kjøringen med strøm og bensin, mens det endte på 0,461 liter/mil for strekningen med bare bensindrift.
LES VIDERE:
- Innledning
- Opel Ampera
- BMW 320d
- Testforbruket
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Opel Ampera
- Testvurdering og poeng Toyota Prius
- Testvurdering og poeng BMW 320d