-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mye PHEV i fremtiden
Mitsubishi har klare ideer om hvordan de får hjelp og støtte av Darwin til både å være i forkant og å overleve.
Jeg vet jo det at det alltid ender bra. Som regel slår vi hverandre på skulderen og er verdens beste venner mot slutten. Men starten er alltid tung.
Jeg snakker om formelle intervjuer med toppadministrasjon fra Japan, Korea og – i det siste – Kina.
Når du sitter der vis a vis objektet og han har en kommunikasjonsdirektør ved den ene enden av bordet, utstyrt med blokk, penn og opptaker – her skal ikke et ord eller et tonefall unnslippe, og en translatør ved siden av seg, enda du vet at objektet som regel snakker bedre engelsk enn du selv gjør, da starter man liksom ikke i lystig stemning, for å si det sånn.
Klar strategi
Men først, da jeg spurte ham om hvordan lille Mitsubishi ikke bare klarte å holde følge med alle utfordringene innen for eksempel skjerpede sikkerhetskrav og skjerpede forbruks- og utslippskrav, samtidig som de klarte å forske seg fem til forkant av elbil- og ladbar hybridutvikling, sprakk han opp i et kjempesmil
Han, det er Osamu Masuko, styreformann i Mitsubishi Motors Corp. Og nå følte han seg på kjent grunn «for dette har jeg sagt mange ganger i mine foredrag. At Darwin lærte oss at bare fordi om du er stor eller sterk eller kraftig, er det ikke sikkert at du overlever. De som overlever er de som kan tilpasse seg».
«Jammen», innvendte jeg, «når vi mennesker tilpasser oss for å overleve heter det naturlig utvelgelse. Det er gratis, selv om det kan gjøre vondt. For at industri skal overleve trengs det penger».
Men det var jo nettopp det som var poenget, «Vi kan ikke gjøre alt med våre midler. Vi må velge hva vi skal forske på og hva vi skal utvikle. Vi må konsentrere oss».
Da var vi blitt så gode venner at jeg pekte på mansjettknappene hans og sa at jeg også likte Paul Smith, men visste han at de forestilte en Mini-bil? Paul Smith har gjort Minier og Bristoler, men aldri Mitsubishier. Vi ble enige om at det gjorde absolutt ikke noe.
(Og et annet sted på utstillingen, en spesialpresentasjon av moter og biler, sto faktisk den stripede fullskala-utgaven av Paul Smiths Mini. Det visste ingen av oss da)
Ladbare hybrider
Men det var ladbare hybrider vi skulle snakke om. Og det er snart ikke en konfigurasjon Mitsubishi ikke dekker og behersker.
«Men begrensningen er batterier. I år har vi kjøpt 50.000 batteripakker. Neste år blir det kanskje 60.000, men da står USA for tur til å få store deler av den økende produksjonen».
Samtidig vet han hva som gir penger til smør på maten – eller til nødvendig forskning og utvikling. Derfor tegnet han opp et fremtidig modellutvalg som ikke er veldig spennende, men som virker veldig klokt.
- 2014: Ny Pickup Truck (som de skal selge til Fiat også)
- 2015: Ny Pajero Sport
- 2016: Ny ASX som da også vil komme som PHEV nærmere 2017
Disse tre hovedmodellene utgjør 40 prosent av det totale Mitsubishi-volumet. Man surrer ikke bort et slikt grunnlag.
Mer på gang
Men hva han ikke sa, fordi han vel ikke kunne si det, er at det kommer nok nisjebiler der noen har viftet med alternativdrivlinje-tryllestaven.
Det første vi venter oss er kjapp SUV basert på en del av teknikken som ble brukt i den elektriske Pikes Peak raceren deres med den samme Super All Wheel Control som egentlig ble utviklet for Evo X og også brukt i MiEV Evolution-raceren.
For jeg ville tro at med den fremgangen Mitsubishi har i Europa i år (er det noen som øker mer?) og som Masuko-san bekreftet var helt drevet av elbiler og PHEV’er («husk at slike volumer genererer interesse som igjen genererer andre salg»), er det viktig å komme med små finter slik at interessen hele tiden holdes opp. Som en Pikes Peak racer for gaten.
Selv om – uten at noen spurte – han sa ved åpningen av utstillingen at noen EVO (slik vi kjenner den) ikke lenger lå i planene
Vi snakket om mange andre ting også, behov for incentiver, hvor nødvendig det er å få ned kosten på radikale teknologier, og om Norge – men resten får vente. Til kommende utgave av BIL.