De ti beste bilmotorene

For sjette gang har det anerkjente USA-bladet Wards Automotive Report laget sin liste over årets 10 beste bilmotorer. 3 europeere først, deretter en amerikaner og en japaner først på 7. plass. Ingen dieselmotorer i år.

Publisert

Seks spesialister hos Wards nominerer kandidatene. Kravet er at det dreier seg om en motor som er i produksjon (det er ikke krav om at den må være ny siste år, derfor kan en motor ligge på denne listen mange år etter hverandre), og som finnes i biler som koster mindre enn 50.000 dollars. De deles ikke inn i klasser, her er det enkle, greie kriterier som teller. Av årets 33 kandidater, ble listen så sakte og sikkert kuttet ned til 10. At vi nærmer oss en ny tidsalder viser klart det faktum at nå endte en hybrid-drivlinje på 11.-plassen. Neste år ser vi kanskje et medlem på listen som ikke er ren forbrenningsmotor?

Audis 2,7 liters Twin turbo DOHC V6-motor endte på topp blant annet på grunn av fraværet av turbo-lag, og det faktum at denne motoren drar den lengste utvekslingen (0,684:1 i sjette) på denne siden av Corvette. Det eneste som trekker ned er at VW-gruppen praktiserer sin jern-fetishisme også her. Støpejernsblokk er jernalder.

BMWs M-utgave av 3,2 literen, I-6, ligger på annen plass – og den har ligget på denne listen siden den ble startet for seks år siden. Fremdeles er dette en motor andre motorer må forholde seg til. Ingen har hittil klart å gjøre det bedre. Det er nok bare å føle gasspedal-reaksjonen, sier Wards.

Så kommer DaimlerChryslers 3,2 liters V6 på tredjeplass. Første gang Mercedes-ingeniørene gikk opp til V6-eksamen var i 1997 og de sto med glans.

Så kommer Ford 5,4 liters V8-motorer, og deretter den Jaguar-utviklede V-åtteren som Lincoln bruker i en 3,9 liters Twin Cam form. GMs 3,5 liters Twin Cam V6 ender på sjette plass, populært kalt Shortstar siden den i ikke liten grad er basert på Nortstar, og så finner vi Hondas 2 liters DOHC I-4 motor som man blant annet finner med rød-linje på 8.900 omdreininger i den nye åpne S2000. Den hadde ikke gjort noen dårlig figur i en motorsykkel heller, kommenteres det.

Nissans 3 liters V6 er også med for sjette gang, denne gang på åttende plass. Porsche la til 0,7 liter på 2,5 liters Boxster-motoren og jekket dermed den nye 3,2 liters motoren inn på en niende plass. Siste plass på den gloriøse listen innehas av Toyotas 4 liters V8 som brukes av Lexus. En ti år gammel konstruksjon, stadig oppdatert, som fremdeles holder plassen blant de aller beste.

Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS