Håp om mer Himmelblått

Webasto – de som blant annet bygger taksystemer til biler, har sendt ut en årsrapport som gir håp om litt mer åpent.

Publisert Sist oppdatert

Bra for Webasto at de klarte å øke omsetningen i fjor til 2,47 mrd. euro og resultatet til 136 millioner.

Bra for oss andre at de også snakker om «fantastiske tall» for første kvartal, og lysende utsikter fremover.

De har faktisk oppdrag for 9,8 milliarder euro nå, det er en milliard mer enn på samme tid i fjor.

Vi snakker stort sett taksystemer, og der forteller tallene oss at kabrioletene øker igjen, for første gang på tre år. Det er ikke store tall, men de av oss som foretrekker å ha himmelen som tak kan håpe på et oppsving. I fjor økte kabriolet-produksjonen med 3,2 prosent, til 287 millioner euro.

Men vi snakker allikevel om mer enn halvering fra 2008. Da fremstilte de 800.000 kabriotak. Nå har de imidlertid kvittet seg med noen produksjonssteder, slik at de kan jobbe med kortere serier og likevel tjene penger.

Fra 350.000 enheter i 2014 til 500.000 i år er jo allikevel en spennende økning, og de føyer til at i Europa, USA og Japan jobber de nå sammen med bilprodusenter på til sammen 14 nye kabrio-utviklingsprosjekter.

Nå skal vi imidlertid ha i bakhodet at kabrio i dag også kan bety de store takene som trekkes ned bak, som på Fiat 500 for eksempel, uten at profilen endrer seg. Takrammer og sidevinduer er fremdeles på plass.

Ikke akkurat kabrio for kabriorister, men tross alt: bedre enn komplett blikkboks.

Og ellers snakker Webasto mye om fremtidsutvikling: Paper Honey-Comb tak-trekk, et lett sikkerhetsglass, ProTec, som tak, et nytt «polykarbonat-glass» med minimal varmeoverføring, og et Multi Optional Roof (MOR) som gir bilprodusentene mulighet til å konstruere et eget tak-«grensesnitt» for å virkelig å sjonglere med tak-opsjonene på tilbehørslisten.

Det skjer åpenbart ting med tak også.

Powered by Labrador CMS