Tilbakekall-rekord sier ADAC

ADAC, den tyske bilistorganisasjonen som overvåker det meste, regner med nye rekorder i tilbakekallingsaksjoner i år. På ti år har antall aksjoner økte med firegangeren til 144. I år blir det enda flere.

Publisert Sist oppdatert

I år blir det flere aksjoner og mange flere biler involvert, sier klubben. Årsakene? ”Vi merker alt fra elendig utviklings- og forskningsarbeid, via dårlig kvalitetskontroll på båndet, til elendige komponenter. Spesielt er komplisert elektronikk følsom, sier ADAC.

Klubben peker også på at bilprodusentene ikke ser ut til helt å ha bestemt seg for hvem som skal kontrollere de enkelte delene, og det er et større og større problem nå som bilfabrikkene selv produserer stadig færre deler. Dels kan kvalitetsmålingene hos underleverandørene være mangelfulle, dels kan det oppstå nye problemer når deler fra forskjellige leverandører skal monteres sammen.

Men klubbens sterkeste kritikk er ikke rettet mot bilprodusentene, men mot myndighetene. ADAC ber om det blir klare regler for hvordan tilbakekallingsaksjoner skal håndteres, og hva som skal kreves for at en slik aksjon skal settes ut i livet.

Det er når det opptrer såkalte sikkerhetsmangler at Vegvesenets motorvognavdeling drar i gang en offentlig kampanje. Når det gjelder mindre feil og mangler, lar man kundene vente med å bedre dem ut til neste servicebesøk på verkstedet. Ofte vet han ikke en gang at det er en feil et sted som må rettes.

Men dette holder ikke, sier klubben. ”Ikke sjelden fører denne reglen til at opplagte sikkerhetsmangler blir beskrevet på en måte som får dem til å virke fullstendig uskyldige. Det er ikke lenge siden en stor produsent beskrev bruddfare i hjulopphengningen som ’ikke sikkerhets-påvirkende’ og derfor slapp unna en offisiell aksjon”, forteller klubben.

Hva ville ADAC sagt om Norge der vi ikke har noen offisielle prosedyrer i det hele tatt, og hvor kundene slett ikke behøver bli informert om hva det virkelig dreier seg om?

Powered by Labrador CMS