-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Varmen tapper bilbatteriet
Norske bileiere har nesten like flate batterier om sommeren som om vinteren.

– Folk blir veldig overrasket når vi forteller dem at flatt batteri er årsaken til at de ikke får start på bilen, for det er jo sommer, sier Geir Danielsen, operativ leder for Falck Redning i Stor-Oslo.
I fjor sto sommermånedene for 23 prosent av Falcks utrykninger til bileiere med flatt batteri, vintermånedene for 31 prosent.
– Flate bilbatterier forbindes nesten utelukkende med kulde, men vedlikeholdslading er faktisk like påkrevet i sommervarmen, sier han.
Over 30 grader
Temperaturen er viktig for batteriets mulighet til å holde på strøm. Referansetemperaturen er 20 grader, da trives batteriet best.
– På varme sommerdager gir batteriet fra seg strøm, det selvutlader. Jo varmere batteriet er, desto større er selvutladingen. Den skjer ikke lineært med temperaturen, men øker drastisk fra 30 grader og oppover, sier Falcks bilekspert.
Varmen er ikke et problem hvis du har et fulladet batteri. Men det er det få som har.
– Av erfaring vet vi at de fleste kjører rundt med 40-50 prosent kapasitet på batteriet. Det kan være for lite å gå på hvis bilen blir stående i solsteiken mens man tilbringer dagen på stranda, sier Danielsen.
Felles kur
Når det er kaldt holder batteriet på strømmen, men den kjemiske prosessen i batteriet går langsommere. I tillegg sørger kulda for at oppgaven blir tyngre. Motoroljen blir mer tyktflytende, noe som krever mer av batteriet når bilens startes. Setevarmere, vifte og varmetråder i rutene krever sitt.
Den beste kur mot flatt batteri, både sommer og vinter, er jevnlig bruk av batterilader.
– Det er dessverre ikke helt sant at du lader opp et bilbatteri ved å ta en langtur, for det hjelper ikke hvis utgangspunktet er dårlig. Når du kjører lenge med et underladet batteri, reduseres batteriets mottagelighet for lading betydelig. Hvis du vedlikeholdslader, har du derimot et godt utgangspunkt hele tiden, sier Danielsen.
Jo oftere batteriet er i utladet tilstand, desto mer sulfaterer batteriet. Det vil si at sulfatmolekyler trekkers mot den negative blyplaten hver gang et batteri lades ut. Veldig forenklet kan man si at batteriet gror igjen. Molekylene forsvinner når du lader opp igjen, men ikke helt.
Rullende hjelp
I sommer vil mange oppleve at de får nytt batteri der og da hvis batteriet er kaputt. Falck har startet såkalte rullende verksteder, det vil si rikt utstyrte servicebiler som fikser bilen med én gang i stedet for at den må fraktes til verksted. Bilene kjøres av bilmekanikere.
– Så langt har ni av ti oppdrag blitt løst på stedet. Kundene blir veldig fornøyd når de skjønner at de straks kan kjøre videre i stedet for å bli tauet av gårde, sier Geir Danielsen i Falck Redning.