-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bare spør om Toyota Corolla
Auris ble ikke til gull slik Toyota hadde håpet. Etter to bilgenerasjoner går navnet inn i historien, og om kort tid er Corolla tilbake på norske veier. BilNorge.no kjører bilen på onsdag, så alt du måtte lure på er det bare å spørre om.
Etter 40 år slet Toyota med imaget til Corolla i Europa. Nybilkjøpernes alder var gjennomgående langt høyere enn gjennomsnittet hos dem som kjøpte konkurrentene, så noe måtte gjøres.
Resultatet ble navneendring til Auris, utledet fra aurum, gull på latin. Men så skulle det vise seg at nytt navn i 2006 ikke nødvendigvis var nok til å endre image.
Etter to generasjoner med Auris skrotes navnet og Corolla, verdens mest solgte bilmodell og historie tilbake til 1966, gjenoppstår som femdørs kombi, stasjonsvogn og sedan også i Europa. For Norge gjelder stasjonsvogn og kombikupe.
Corolla løftes nå over på Toyotas nye og fleksible TNGA-plattform, men drivlinjen forblir i prinsippet den samme som i Auris med forhjulsdrift og tverrstilt, bensinhybrid motor. Ny Corolla blir større, rommeligere og mer påkostet enn siste Auris.
Hybridteknologien, som ikke er ladbar, oppgraderes og effektiviseres til lavere forbruk. Standardmotoren på 1,8 liter yter 122 hk, mens Toyota i det mer sportslige alternativet henter ut 180 hk fra en to liters rekkefirer.
En 1,2 liters bensinturbo med 116 hk effekt er neppe særlig aktuell i Norge.
Foruten navneskiftet vil det viktigste med ny Corolla, nå i 12. generasjon for dem som liker å holde rede på tallene, være nytt interiør og flere førerstøttesystemer enn i Auris.
Selv om Toyota med Prius var blant de aller første til å lansere ladbare hybrider, holdes Corolla-navnet foreløpig unna de stikkontaktladbare bilmodellene. Dieselmotor i vanlige personbiler er ikke lenger noe tema hos Toyota.
Sett med norske øyne har Corolla gått fra å være en salgsvinner gjennom mange år til – under navnet Auris – å havne i elbilskyggen som 13. mest kjøpte bilmodell i 2017 og videre ned til 16. plass i fjor.
Siden Corolla historisk sett er en av landets mest kjøpte bilmodeller antar jeg det fortsatt er mye usagt om modellen. Så send meg spørsmål, så forsøker jeg å finne relevante svar.