-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Blir det enda lengre leveringstid?
Hyundai Kona/Kona EV er kåret til "Utility Vehicle of the Year" i USA i 2019. Kan valget føre til forlengelse av leveringtiden på den attraktive elbilen i Norge?
Amerikanerne har akkurat kåret Hyundai Kona/Kona EV til «Utility Vehicle of the Year» i USA og Canada.
Selv om det ikke er mulig å få bekreftet konsekvensene av en slik kåring for ventetiden på den samme bilen i Norge (som er opp mot to år), kan økt popularitet på den samme bilen i USA og Canada helt klart virke forstyrrende på leveransene til marginale markeder som Norge.
Jeg tror, men helt sikker kan man jo aldri være, at USA/Canada også i år er først ute med kåringen av «Car of the Year», «Utility Vehicle of the Year» og «Truck of the Year». Årsaken er at offentliggjøringen gjennom mange år har vært lagt til åpningen av North American International Auto Show, som enn så lenge finner sted i første halvdel av januar.
Kåringen skjer på samme måte som i Europa. Ut fra noen definerte kriterier som innovasjon, design, sikkerhet, kjøreegenskaper, kjøreopplevelse og verdi for pengene, stemmer et knippe motorjournalister fra de største mediene i USA og Canada på sine favoritter.
Og hvem ble vinnere denne gang?
* Car of the Year: Genesis G70.
* Utility Vehicle of the Year: Hyundai Kona / Kona EV.
* Truck of the Year: Ram 1500.
I klassen for personbiler sier juryen at konkurransen denne gang var usedvanlig hard. Finalistene har alle sjåføren i sentrum samtidig som de representerer viktige tekniske framskritt, ifølge juryen. Vinneren, Genesis G70, bygges i Korea og er Hyundais luksus-svar inn i premiumklassen.
De øvrige til finalen var Honda Insight og Volvo V60 / S60.
I den neste kategorien – for mer praktiske biler – løftes særlig den elektriske varianten av Hyundai Kona fram fordi den er – fortsatt ifølge juryen – den første elbilen som virkelig fungerer for massemarkedet.
Samtidig fremheves bilens kjøreegenskaper og at Kona EV er elbilen som kan overbevise EV-skeptikerne.
De to andre finalistene i klassen var Acura RDX og Jaguar I-Pace.
I pickup-kategorien sto kampen mellom Ram 1500 og GM-modellene Chevrolet Silverado 1500 og GMC Sierra 1500. Juryen falt ned på Ram 1500 på grunn av bilens komfort i kombinasjon med dens laste- og taueegenskaper.