-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
En boks til alt
Takboks er en enkel og rimelig måte å utvide bilens bagasjerom på. Skal du frakte en bråte med ski, er det få løsninger som er mer praktiske.

Besøker du en rekvisitabutikk er utvalget av takbokser stort. Der finner du alt fra korte bokser spesialtilpasset småbiler som et ekstra bagasjerom, til lange og lave skibokser. Det bør derfor være enkelt å finne en boks som passer dine behov og din bil. I Norge er det boksene fra Thule, Packline, Mont Blanc og Skiguard som dominerer markedet, sammen med bokser fra Biltema.
Glassfiber eller ABS
Takbokser lages enten i ABS-plast eller i glassfiber. Ingen av løsningene kan hevdes å være best.
Glassfiberbokser virker tunge og robuste og gir et solid inntrykk. De er tyngre og stivere og er derfor mindre utsatt for gnisselyder enn bokser produsert av ABS-plast. Den største ulempen med glassfiberboksene er vekten. Mellom 25-35 kg er vanlig. De er derfor både tunge å ta av og på og de reduserer den effektive nyttelasten på taket. De er også dyrere enn bokser i ABS-plast. Men er du opptatt av bilens utseende, er det bare glassfiberboksene som med godt resultat kan lakkeres i bilens farge. Takbokser i ABS-plast beveger seg for mye slik at lakken sprekker.
ABS-boksenes fordel er lav vekt og lavere pris. De mer forseggjorte boksene har opptil seks låspunkter og er derfor svært stabile når de er lukket. I tillegg er ABS-boksene gjerne litt høyere og rundere, slik at det er bedre plass til omfangsrik bagasje.
Hvis du ofte skal ta boksen av og på bilen, er de lettere boksene i ABS-plast derfor absolutt å anbefale. Velger du likevel glassfiberboks, finnes det enkle heisemekanismer som du kan montere i taket på garasjen. En slik heis koster fra 600-700 kroner og gjør det enkelt å ta av selv en tung boks når du er alene.
Glassfiberbokser kan som nevnt lakkeres i bilens farge, men dette koster gjerne fra 2.500 og opp til 6.000 kroner avhengig av boksens størrelse og lakktype. En del bokser kommer nå med hull for takantenne som ekstrautstyr. Dermed er det ingen hindring at man har en antenne midt på taket.