Nå vil Ford (endelig) opp i Oslo

Ford Motor Norge AS har inngått en avtale med bilforhandlerne Arvid Sulland og Egil Stenshagen som innebærer at det i 2. halvår 2005 vil bli åpnet en ny Ford-forretning ved Alnabru i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

- For oss er Oslo landets udiskutabelt viktigste markedsplass for biler, og vi er meget tilfredse over å ha inngått denne avtalen med så profesjonelle og solide aktører som Sulland og Stenshagen, sier Thormod Skofsrud, administrerende direktør for Ford Motor Norge AS.

For Ford er Stenshagen en ny forretningsforbindelse, mens Sulland er en aktiv deltager i Ford-organisasjonen med flere Ford-forretninger i Østlandsområdet.

I tillegg til salget gjennom den kommende bilforretningen vil biladministrasjonsselskapet Auto Plan, som er en del av Sulland-gruppen, nå begynne å arbeide mer direkte og aktivt i Oslo-markedet.

Arvid Sulland har i dag bilforretninger og annen bilrelatert virksomhet på Lillehammer, Gjøvik, Hamar, Elverum, Kongsvinger og Jessheim, mens Egil Stenshagen driver bilforretninger i Oslo og på Kongsvinger, dekkimportøren Auto-Grip AS i Oslo samt egne dekkforhandlere i Oslo, Tromsø, Haugesund, Kristiansand og Lillehammer, og eiendomsutvikling.

Egil Stenshagen, som er tidligere europamester i bilsport, er medlem av Arbeidsutvalget til Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og styret i Norges Bilbransjeforbund. Arvid Sulland er blant annet styremedlem i Norges Idrettsforbund for Norges Skiforbund.

Ford er i dag representert i Oslo-regionen gjennom Røhne og Selmer AS på Ensjø, Røhne og Selmer Romerike AS på Lillestrøm, Røhne og Selmer Sandvika AS og Follo Autoco AS på Ski.

Det er et par interessante detaljer det kan være verd å merke seg i forbindelse med denne nyheten:

For det første at Ford i mange år har vært underrepresentert i Oslo. I fjor hadde Ford en samlet markedsandel i Norge på 6,5 prosent. I Oslo var markedsandelen 4,5%. Siden vi regner Oslo-markedet som minst 12,5% av landstotalen vil 2 prosentenheter her alene betyr mer enn 250 biler i et marked som årets.

Det andre er at her ser vi kanskje konturene av et stort multimerke-anlegg. Dersom Stenshagen og Sulland fyller det opp med de merkene de representerer, vil vi kunne se et anlegg som håndterer 10-12 forskjellige bilmerker. Da vil det virkelig begynne å bli spennende.

Powered by Labrador CMS