-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Unge designere hos Bertone
Bertones Pandion var faktisk veldig bra der den sto på standen til designhuset som fyller hundre om to år. De fire designerne er knapt hundre til sammen.
Det som på bildene kunne se ut som masse rot og surr, viste seg i virkeligheten å være en praktfull skulptur – nesten i slekt med klassiske Bertone-konsepter som for eksempel den opprinnelige Stratos.
Forfra og bakfra var det mange linjer og mange vinkler, men fra siden var det en nydelig, ren skulptur som ble delt i to av en lang bue som startet ved forhjulene, steg opp og ble sideruter og endte bak over bakhjulene.
Og så ble dørene åpnet, det var et imponerende eksempel på mekanisk koreografi – noen lange flak var festet i bakkant og reiste seg sakte mot himmelen, fullt oppslått rager de 3,64 meter til værs, og der fikk man et interiør som virkelig speilet fronten og hekken.
Algoritmisk design kaller Michael Robinson, dagens designsjef hos Bertone, denne stilen. Egentlig et bra navn, for få kan vel egentlig forklare en algoritme, og det var ikke enkelt å forklare interiøret heller.
LES OGSÅ: Bertones Alfa
Hvis jeg forsøker meg med ”røttene i en sci-fi eventyrskog” så forblir alt like uklart. Fibertråder under et mikroskop er heller ikke akkurat dekkende, men la oss slå fast at det hele hadde preg av et tredimensjonalt skjelett med meget organiske former.
Setene var ekstremt tynne, de er fylt av et materiale som heter Tecnogel som former seg etter enhver kropp og gir støtte og support samtidig som du har luftgjennomstrømning i dem. Utvilsomt fremtidens seter.
Både setene, støttene, gulvet, og andre detaljer i interiøret, er opplyst av et blåaktig skinn som ser ut som det kommer innenfra.
Alle disse nye elementene kommer fra fire unge designere som bare så vidt er ferdig med skolen. Giulio Partisani sitter i stolen på fotografiet. Sammen med Matteo de Petro har han gjort eksteriøret. Interiøret er det Teresa Mendicioso og Stefano de Simone som har ansvar for.
Noen har også hatt ansvaret for det tekniske. For dette er en bil som kjører. Med en 4,7-liters Maserati V-åtter på 450 hk. Det er en stor bil som måler 462 x 194 x 128 cm, og den sitter på 265 cm akselavstand. Det antydes 320 km/t og 3,9 sekunder til 100.
Det er deilig at det igjen er blåst liv i Bertone. Det skulle ikke forundre meg om BIL og BilNorge snart banket på døren der igjen.