-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opp fra de døde (nok en gang)
Artega har vi skrevet om i ti år. Veldig ofte som gjenoppstått. Nå har den stått opp fra graven enda en gang – som italiensk-kledd super-el-sports-coupe.
Det var ikke helt åpenbart hva som sto under lakenet på Touring-standen dagen før første pressedag.
Ved siden av sto det en Disco Volante, utildekket, så trekket over bilen måtte jo indikere noe hemmelig.
Det viste seg å være et nytt forsøk på å blåse liv i Artega.
Sist vi møtte dem var i forbindelse med bilutstillingen i Frankfurt høsten 2015
Dette er en bil som jeg omfattet med stor entusiasme da jeg møtte den for første gang – i Genève for ti år siden. Etter det har det vært mye frem og tilbake.
Frem og tilbake
Det ble plutselig noen meksikanske eiere i 2010 som viste frem et eksemplar i Genève i 2011. Da var den plutselig blitt elektrisk. I 2012 var det visst offisielt slutt. Veldig slutt, i motsetning til tidligere der det bare hadde vært nesten slutt.
Men så var det ikke slutt igjen. Mens Artega var eid av meksikanere kunne allikevel den opprinnelige bedriften i Tyskland bygge 10 Cup-spesialer av den opprinnelige GT-versjonen, og etter en stund viste det seg at merkenavnet også var hjemme hos den opprinnelige eieren, Klaus Dieter Frers.
Nytt forsøk
Som altså tok en tur til Milano, presenterte planene for sin nye versjon og fikk italienerne med på laget.
Så den nye Artega Superelettra sto på standen til Touring Superleggera. Foreløpig bare som en stylingmodell uten innmat, og i en underlig bronsebrun kulør.
Hva som også var underlig var at den ikke så bedre ut (se den merkelige vinkelen på B-stolpen for eksempel). Men det underligste var at denne altså skal kunne gjøre 300 km/t, og det var ikke antydning til aerodynamiske hjelpemidler.
Jeg er ikke helt overbevist om at Touring har oppdaget en hittil ukjent og usynlig metode for å oppnå den nødvendige blandingen av stabilitet og lav luftmotstand.
Treseter
Men vi kan i hvert fall fortelle om et planlagt McLaren F1 setearrangement, med føreren i midten og en ledsager(ske?) på hver side. Det hele innenfor en bredde på 2,04 meter. (De andre målene er 4,6 og 1,24 med 2,8 meters akselavstand og antatt vekt på «under 1850 kg».)
Papirspesifikasjonene forteller om 4 elmotorer og 750 kW (det er 1020 hk) pluss 1620 Nm. Det fortelles også om 2,7 sekunder til 100.
Kraftverket skal være en 120kWh Li-ion batteri pakke med nominelt 800 V. Da har vi en NEDC rekkevidde på 500 kilometer, og dersom du bare trenger 100 km rekkevidde videre tar det ikke mer enn 4 minutter å lade den så langt.
Det er ikke sagt noe om pris, men du kan bestille en nå, mot et depositum på 100.000 euro. Dermed kommer du tidlig i køen på maks 50 kunder som skal motta sin bil på vårparten 2019.
Om jeg tror på det?
I hvert fall ikke før bilen får et litt mer dramatisk utseende og blir «riktigere» i forhold til formålet.