-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Foran Golf i køen
Her er en ny generasjon av spanjolenes Golf på vei. Trolig ligger den foran sin tyske fetter i utviklingen.
Vi har jo vent oss til at Seat er tidlig ute med nye modeller, og ofte slår opphavet på lansering. De viste for eksempel sin nye Ibiza før Volkswagen viste sin Polo. Den kompakte SUV-en Arona ble avduket lenge før Volkswagens T-Cross.
Slik var det også i 2012 da dagens Seat Leon så dagens lys – den var modell nummer to bygget på den fleksible MQB-plattformen, det var kun Audi A3 som lå foran Leon i køen.
I dag bygges som kjent de fleste av konsernets modeller på denne plattformen, så lenge de har tverrstilte motorer og forhjulsdrift som standard.
Men selv om Leon nå blir ny fra innerst til ytterst, skal den fortsatt baseres på den samme plattformen, om enn i en noe modifisert versjon.
En av fordelene med MQB-plattformen er fleksibiliteten med hensyn til variabel akselavstand. Og denne fordelen benytter Seat seg av ved å strekke Leon med rundt fem centimeter, både i total lengde og når det gjelde akselavstand.
Det høres kanskje beskjedent ut, men 5 cm gir betydelig mer rom og fleksibilitet når det gjelder interiøret.
Mye tyder på at Seat vil fjerne tredørs kombi fra modellutvalget – slike var populære for noen år siden grunnet attraktiv pris, men i dag foretrekker langt de fleste å ha fem dører.
Leon stasjonsvogn er populær, så den vil fortsette.
Så kan det i tillegg bli aktuelt å lansere en crossover i segmentet under Ateca – kanskje en løsning a la den Ford har valgt med sin Focus Active.
Designmessig kan vi regne med at neste generasjon Leon får mye til felles med dagens modell – man går forsiktig frem når volumselgere som denne skal gjennom et generasjonsskifte.
Men alt av drivlinjer, elektroniske hjelpemidler og infotainment blir av det mest moderne slag. Og kanskje blir Leon Seats første ladbare hybrid? Den vil i så fall komme et års tid etter lanseringen.
Når nye Leon kommer på markedet i 2019, vil den igjen være foran en ny generasjon Golf i køen.