-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Fra Håndverker- til Fagmannformidling
For et snaut år siden kunne MotorBransjen fortelle om et rekrutteringsbyrå til bilbransjen, H4H Håndverkerformidling AS, og deres markedsansvarlige Lasse Rehder (bildet). Nå er Rehder i gang som eier og daglig leder av nystiftede Fagmannformidling i Industriveien i Sandvika. Også dette skal bygges opp til et rekrutteringsfirma spesialisert på fagfolk - med bilbransjen være som første satsingsområde.

Rehder mente i februar i fjor at det eksisterer et underbemanningsvakuum i bilbransjen, og det mener han det fortsatt gjør både nå og i overskuelig fremtid. Selv har han nærmere 40 års bakgrunn fra bilbransjen før han begynte å arbeide med rekruttering, blant annet 17 år hos Bertel O. Steen og 10 år i Snap Drive.
Rehder er utdannet mekaniker og har både praktisk og administrativ bakgrunn. Lærlingeordningen har han lang erfaring med, både fra egen arbeidsplass og som mangeårig sensor.
- Situasjonen er vanskelig å snu, for det er jo ikke slik at man bare kan styre elever til bilfag – i alle fall ikke så lenge lærlingeinntaket i bransjen ikke er høyere enn drøyt 50 prosent, sier han. - Samtidig føler jeg vel at bransjen ikke har klart å formidle godt nok hvordan mekanikerfaget har forandret seg over årene. I dag handler det vel så mye om data og kretskort som tunge skiftenøkler og møkkete hender.
Fokus på fagarbeidere
Han understreker at Fagmannformidling, som navnet antyder, vil ha prioritet på rekruttering av fagarbeidere, primært norske.
- Ved hjelp av et godt kontaktnett både i inn- og utland vil vi imidlertid heller ikke ha problemer med å rekruttere fra andre land ved behov, tilføyer Rehder. - Godt skolerte mekanikere, gjerne på enkeltmerker, er det et stort behov for her i landet. Med nye kjøretøyforskrifter blir i hvert fall ikke dette behovet noe mindre, fastslår han.
Fagmannformidling har allerede de første avtalene på plass med bransjen, og vil altså i første omgang konsentrere seg om å være en medspiller på rekruttering for bilbedrifter.
- Med vårt utgangspunkt er dette et riktig og naturlig sted å starte. Vi må ta et skritt av gangen, men jeg ser helt klart muligheter også i flere andre bransjer enn bil etter hvert som vi arbeider oss inn på markedet, sier Lasse Rehder i Fagmannformidling.