Klassisk betegnelse får nytt liv

Manta er en gammel og kjær betegnelse for Opel-entusiaster med noen år på baken. Snart får navnet nytt liv, men i en innpakning som ikke er til å kjenne igjen.

Publisert

Opel har lovet en helelektrisk portefølje fra 2028, og allerede i dag har de fem rene elbiler på markedet – lille Rocks-e, Corsa-e, Mokka-e, Combo-e og Zafira-e.

Samtlige er bygget på plattformen de deler med de tidligere PSA-merkene, Peugeot, Citroën og DS. Nye Astra skal også komme som ren elbil neste år.

Men når Opel etter hvert skal lansere modeller i nye nisjer er det verdt å ta en titt i bakspeilet og se om det er betegnelser fra fortiden som kan resirkuleres. Det er ikke lenge siden Zafira gjenoppsto etter noen år i dvale - da på en helt ny modell.

Et slikt alternativ fant de også i Manta. Det er bekreftet at en ny Manta skal komme, og Opel har vist oss teasere i form av en konseptbil, video og skisser.

Gjennom denne eksklusive rendering fra vår samarbeidspartner Jean Francois Hubert får vi et klarere inntrykk av hva vi har i vente når bilen kommer på markedet om noen år.

Mens de klassiske Manta-modellene og konseptbilen Manta GSe ElektroMOD vi møtte i fjor var todørs coupéer, blir produksjonsbilen vesentlig mer praktisk.

Riktignok blir den fortsatt en coupé, men den får fire dører samt stor bakluke og litt ekstra bakkeklaring slik at den kan egne seg godt som familiebil.

I format blir Manta omtrent på nivå med den nylig ansiktsløftede Grandland, men takket være den elektriske drivlinjen vil den få et romsligere interiør med god plass til fem pluss bagasje.

Opels toppsjef har beskrevet Manta som en svært emosjonell bil som skal by på kjapp akselerasjon og høy grad av kjøredynamikk for å leve opp til betegnelsen.

Bilen skal bygges på en ny plattform som er under utvikling hos Stellantis. Sammenlignet med nye Astra vil Manta få større hjul og mer sporvidde for å gi et mer eksklusivt preg.

Dersom Opel velger den kommende STLA-plattformen vil det gi mulighet for batterikapasitet på 87-104 kWt, noe som kan gi rekkevidde på inntil 700 kilometer – rundt dobbelt så mye som dagens Opel-modeller. De antyder en ladefart på 32 nye kilometer i minuttet.

Med hensyn til drivlinje er det antydet 170-245 hk, men det kan også komme en toppmodell med inntil 450 hester.

Opels viktigste marked er Europa, inkludert Storbritannia der bilene selges under Vauxhall-betegnelsen. Med sin rene elbilportefølje vil de også rette søkelyset mot Kina som i særklasse er verdens største bilmarked.

Powered by Labrador CMS