Toyota Prius: Hybrid sparebøsse

Imponerende teknisk samvirkning mellom el- og bensinmotoren bidrar både til lavt forbruk og avgiftsrabatt.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 12 - 2003.

Den første Prius-generasjonen ble ingen salgssuksess i Norge. Etter at den ble introdusert i 2000 er det solgt 72 biler. Importørens salgsmål for den nye Prius – som skal introduseres i april – er 150 biler, det blir hyggelig prosentregning av slikt. Vi har ingen grunn til å tvile på at salget vil øke med hundre prosent her på berget, for nykommeren står på egne ben når det gjelder så vel plassforhold, kjøreegenskaper som tekniske løsninger. Med andre ord må du ikke være miljøvernentusiast for å kjøpe en Prius.

Det globale målet for CO2-utslipp fra den totale bilparken som et gjennomsnitt, er 140 g/km innen 2008-2009. Første generasjon Prius har et utslipp på 120 g/km, mens nykommeren slipper ut 104 g/km ved kombinert kjøring. Dette er mindre enn hva som kommer ut av eksosrøret på dieseldrevne småbiler.

Hovedgrunnen til det lave utslippet er selvfølgelig å finne i hybridbegrepet – i samvirkningen mellom bensin- og el-motoren. El-motorens spenning er økt fra 274 til 500 volt, batteriytelsen alene er 35 prosent høyere, samtidig som batteripakken, av typen nikkelmetallhydrid (NiMH), er 15 prosent mindre i størrelse og 25 prosent lettere enn i første generasjon Prius.

Hybrid-løsningen gjør at bilen har fått innvilget 25 prosent rabatt på importavgiftens effektog vektkomponent. At det skulle være mulig å overbevise myndighetene om at Prius må klassifiseres som el-bil, og dermed slippe unna med enda lavere importavgift så vel som bompengefritak og legal plass i kollektivfeltet, har vi imidlertid ingen tro på. Den tekniske løsningen gjør det umulig å kjøre Prius som ren el-bil. Bensinmotoren kobles automatisk inn når hastigheten passerer 50 km/t, og dessuten kobles den inn under akselerasjon, uansett hastighet. Det er ikke mange kilometrene du kan kjøre uten lading før batteriene er tomme, men du slipper å passe på dette selv. Automatikken kobler inn bensinmotoren når lading er nødvendig.

Førerplassen er oversiktlig, med en akseptabel fothviler til venstrefoten, men hvor høyrebenet ikke har noen midtkonsoll å hvile seg mot. Den lille gearvelgeren til høyre for rattet – hvor du velger mellom "Reverse" og "Drive" med og uten motorbrems – er meget lettbetjent. Innslaget av billig hardplast, sort og grå, er overraskende stort på dashbord og dørpaneler. Baksetet byr på meget god benplass og akseptabel takhøyde.

Styringen krever litt tilvenning, den føles "kantete" og gir motstand i lav fart, uten at dette betyr god styrerespons. Hjulopphenget med tilhørende fjæring og demping er lagt i komfortabel retning. Det betyr at den er forholdsvis myk og krenger noe ved frisk svingkjøring. Vær oppmerksom på at Prius ikke kan utstyres med tilhengerfeste på grunn av batteripakkens plassering.

Undrer noen seg over hvorfor Toyota ikke kombinerer hybriddrift med den miljøvennlige D4-D-dieselmotoren med det nye rensesystemet D-Cat? Dette er ifølge Toyota ene og alene et kostnadsspørsmål. Dyr hybridteknikk kombinert med dyr dieselteknikk blir for vanskelig å selge.

Toyota Prius:
Pris: kr. 285.000,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor (1497 ccm, 57 kW v/5000 o/min., 115 Nm v/4000 o/min.) og el-motor (synkron/permanentmagnet, 50 kW v/1200-1540 o/min., 400 Nm v/0-1200 o/min.). Kombinert effekt: 83 kW (113 hk). Kombinert dreiemoment: 478 Nm.
Mål: Lengde: 445 cm. Bredde: 173 cm. Høyde: 149 cm. Akselavstand: 270 cm.
Dekk: 195/55R16.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1375 kg. Tillatt totalvekt: 1725 kg.
Bagasjerom: 408 liter (VDA).
Tankvolum: 45 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,9 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,43 l/mil
CO2-utslipp: 104 g/km

Powered by Labrador CMS