STCC:
Tommy Rustad passe fornøyd

Tommy Rustad var sånn passe fornøyd med årets STCC-debut. En syvende og en andreplass er fasit etter en lang helg på Karlskoga. Det holder til en foreløpig tredjeplass i mesterskapet

Publisert

Action i første sving
Tommy Rustad startet begge søndagens løp fra Pole Position etter en formidabel innsats på lørdagens kvalifisering. Da dagens første løp startet klokken 13:00 skulle det bli dramatikk allerede i første sving. Tommy startet fra fremste startspor med Fredrik Ekblom i Audi Quattro ved siden av seg. Inn i første sving ble det svært trangt, og Ekblom havnet i sandfella med det som resultat at løpet ble rødflagget og stoppet. – En ren racing incident, sier Tommy. Det var trangt inn i første sving og jeg hadde det beste sporet. Fredrik kom på ytter’n og endte i sandfella. – Andre som har sett opptak fra hendelsen er enige med meg, sier Tommy.

Men de svenske dommerne var uenige med Tommy og mente at han var skyldig i Ekbloms avkjøring. Ekblom selv uttalte etter løpet: - Det Tommy gjorde var rent livsfarlig. Han var langt utenfor grensen av hva man kan kreve av en fører, og det får være grenser for hva man kan gjøre på en bane, mente han. – Det var bra at dommerne tok tak i problemet, det skal de ha ros for, fortsatte han.

Startet bakerst, avanserte kraftig
Da løpet endelig startet drøyt 20 minutter forsinket måtte Tommy starte fra bakerste startspor som straff for sin påståtte ugjerning. – Jeg hadde lite å stille opp med fra bakerste startspor, men gjorde mitt beste for å oppnå en best mulig plassering, sier Tommy. Og Tommy skulle stå for en vesentlig del av underholdningen i et ellers kjedelig løp. Fredrik Ekblom, som sto alene på første rad i starten, kunne cruise i behagelig tempo til en trygg seier. Like trygg var toer, Mattias Ekström i Volvo, som sikret andreplass i løpet. Oppvisningen i løpet sto Tommy Rustad for. Fra 18. startspor avanserte han jevnt og trutt gjennom hele løpet og kom i mål til en meget anstendig syvende plass.

Andre løp
I søndagens andre løp skulle det gå langt bedre for Tommy Rustad. Fra sin Pole Position måtte han igjen gi tapt for Fredrik Ekbloms quattro frem til første sving, men derfra gikk det nærmest på skinner for hakadølen frem til mål. – I de første rundene gjorde jeg et par forsøk på Ekblom i hårnålssvingene, men ut av de krappe svingene hadde han enorm fordel av firehjulsdriften og oppnådde raskt et forsprang på 50-60 meter, sier Tommy til Bilnorge. – På denne banen med flere krappe svinger var Primeraen sjanseløs mot Quattro’en, men jeg regner med å være jevnere på de raskere banene, sier Tommy.

Optimist med tanke på mesterskapet
Om sjansene videre i mesterskapet sier Tommy: - Selv om jeg er misfornøyd med en andreplass og en syvendeplass etter å ha startet fra Pole Position, har vi fått en langt bedre start på mesterskapet nå enn vi hadde i fjor. På spørsmål om Ekblom kommer til å dra de samme fordeler ved starten i senere løp sier Tommy: - Han hadde nok maksimal flaks med sin startposisjon her i dag. På de raskere banene i Sverige og i Mo i Rana regner jeg med at Ekblom får et dårligere startspor, og da skal han ha større problemer med å blande seg inn i tetstriden, avslutter Tommy Rustad.

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Resultat løp 1 Karlskoga:

1. Fredrik Ekblom, Audi A4 quattro 20:19,854

2. Mattias Ekström, Volvo S40 20:23,093 (+ 3,239)

3. Tommy Kristoffersson, Audi A4 quattro 20:30,157 (+ 10,303)

4. Jens Edman, Ford Mondeo 20:30,728 (+ 10,874)

5. Carl Rosenblad, Nissan Primera 20:37,242 (+ 17,388)

6. Tomas Nyström, Honda Accord 20:40,562 (+ 20,708)

7. Tommy Rustad, Nissan Primera 20:40,945 (+ 21,091)

8. Niklas Karlsson, Alfa Romeo 156 20:46,558 (+ 26,704)

9. Magnus Krokström, Audi A4 quattro 20:52,172 (32,318)

10. Tobias Johansson, Audi A4 21:05,555 (+ 45,701)

Resultat løp 2 Karlskoga:

1. Fredrik Ekblom, Audi A4 quattro 20:22,020

2. Tommy Rustad, Nissan Primera 20:23,168 (+ 1,148)

3. Mattias Ekström, Volvo S40 20:25,092 (+ 3,072)

4. Carl Rosenblad, Nissan Primera 20:26,122 (+ 4,102)

5. Tommy Kristoffersson, Audi A4 quattro 20:34,931 (+ 12,911)

6. Tomas Nyström, Honda Accord 20:40,077 (+ 18,057)

7. Hubert Berg, Honda Accord 20:40,730 (+ 18,710)

8. Jens Edman, Ford Mondeo 20:41,808 (+ 19,788)

9. Jan ”Flash Nilsson, Volvo S40 20:42,367 (+ 20,347)

10. Niklas Karlsson, Alfa Romeo 156 20:50,951 (+ 28,930)

Mesterskapet etter 2 løp (uoffisielt):

1. Fredrik Ekblom. Audi 30 poeng

2. Mattias Ekström, Volvo 22 poeng

3. Tommy Rustad, Nissan 18 poeng

4. Tommy Kristoffersson, Audi 16 poeng

5. Carl Rosenblad, Nissan 14 poeng

6. Jens Edman, Ford 11 poeng

7. Tomas Nyström, Honda 10 poeng

8. Hubert Berg, Honda 4 poeng

9. Niklas Karlsson, Alfa Romeo 4 poeng

10. Jan ”Flash Nilsson, Volvo 2 poeng

11. Magnus Krokström, Audi 2 poeng

12. Tobias Johansson, Audi 1 poeng

Powered by Labrador CMS