-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Fremtiden staket ut for Petter Solberg
Norsk motorsport er i vinden som aldri før, noe som ikke minst skyldes innsats i verdensklassen av en unggutt fra Spydeberg ved navn Petter Solberg.

Kurtisert av konkurrenter
Petter Solbergs innsats har heller ikke gått upåaktet hen hos de konkurrerende teamene, og 25-åringen bekreftet på dagens pressekonferanse at han har blitt hyppig kurtisert i den senere tiden. Særlig fra Subaru som har en noe falmende andrefører i finske Juha Kankkunen.
-De har sendt flere fakser med konkrete tilbud i millionklassen, sier Petter. –Subaru ønsket å ansette meg som andrefører sammen med Richard Burns fra neste sesong. De presset på for å få meg til å komme til England i møte, men jeg svarte at det var jeg ikke interessert grunnet min avtale med Ford, sier han videre. –Til slutt kom det en delegasjon til Norge, og vi hadde et møte på Plaza hotell hvor de la frem et svært attraktivt tilbud for en 2-årskontrakt. Jeg sa ingen ting under møtet, bare lyttet.
Blir hos Ford
Men Petter som fortsatt har en lang karriere foran seg som aktiv fortsatte samtalene med sitt nåværende team, Ford. –Selv om tilbudet fra Subaru var attraktivt valgte jeg å ta en ny dialog med Ford som tross alt ga meg muligheten til å komme inn i VM-sirkuset, sier han. –Det er fortsatt noen VM-løp jeg ikke har deltatt i, som Monte Carlo og Catalunya, jeg trenger mer trening på asfalt, og videre har jeg i alle fall 12 år igjen å kjøre flat out. Derfor har jeg valgt å fortsette hos Ford tre år til. Avtalen er ikke formelt signert enda, men vi har en gentlemans agreement, sier han mens manager Nils Hellum og Fords informasjonssjef Jan Johansson nikker bekreftende.
Den nye avtalen innebærer at Petter skal kjøre samtlige 14 VM-runder i 2001. Videre får han lønn i millionklassen - noen færre millioner enn han hadde fått hos Subaru, innrømmer han – og Nils Hellum forteller også at det går i retning av at Petter får en helt hvit bil fra Ford i neste sesong, uten logoer. Dermed kan Hellum-brødrene arbeide med å skaffe ytterligere inntekter til Solberg gjennom norske sponsorer.
Mer TV-dekning
Tidligere i år kjøpte Subaru-sjefen David Richards TV-rettighetene til Rally-VM av Bernie Ecclestone. Og Petter lover en bedre fremtidig TV-dekning av WRC. –Vi kommer til å ta opp konkurransen med Formel 1 når det gjelder TV-eksponering, og hvert rally trekker langt flere tilskuere enn et Formel 1-løp, sier han. Og mer TV-eksponering betyr mer penger til sporten.
Hvordan slå gjennom?
På spørsmål om hva som kjennetegner en god rallyfører svarer Petter: -Jeg har drevet med bil siden jeg var 11 år og kjørt like lenge – men det må du ikke skrive - jeg har vokst opp i en familie med godt over middels interesse for bil, så forholdene lå vel godt til rette. Dessuten er jeg en konkurransemann som hater å tape, enten det gjelder i ludo eller bilkjøring. At jeg i tillegg er en perfeksjonist er nok en annen viktig egenskap.
Før Petter for vel to år siden inngikk sin nåværende avtale med Ford måtte han gjennom tester av en rekke slag: Fysisk test, tekniske tester med hensyn til innstillinger av bilen, og ikke minst ble hans presentasjonsform og fremtreden evaluert. –En av de tingene jeg måtte gjennom var å stå foran en stor forsamling å prate, sier han, og det klarte nok Petter med glans, for han er svært utadvendt og har en kameratslig tone.
Sterk fysikk og psyke
Fysikk er viktig for en fører på internasjonalt toppnivå. –Vi starter gjerne dagen ved 4-tiden på morgenkvisten og er tilbake på hotellet ved 22-tida om kvelden. Inne i bilene er varmen intens, og da vi kjørte i Hellas drakk jeg 16 liter vann hver dag. Så godt som hver eneste dag trener jeg fysisk for å holde meg i topp form, sier Petter
Lenger frem i tid
Petter ville ikke si noe konkret om hva som skjer i Ford etter 2001-sesongen. Men han bekreftet at Carlos Sainz har en kontrakt med Ford som utløper etter neste sesong. -Og da er det opptil hver enkelt av dere å tro hva som skjer etter det, sier han. Petter hadde også klare antagelser om hvem som fikk det setet han takket nei til hos Subaru, og det blir sannsynligvis det estlandske talentet Markko Märtin som har hatt noen gjesteopptredener i årets sesong. -Men i denne sporten er det vanskelig å spå om fremtiden. Du må hele tiden vise proggresjon og unngå å feile.
Mestermøte på Momarkedet
Førstkommende søndag stiller Petter Solberg opp i Mestermøte på Momarkedet. Der møter han blant annet Martin Schanche og storebror Henning. Om sine sjanser søndag sier Petter: -Jeg tar ikke noe for gitt på forhånd. I utgangspunktet er dette et uviktig løp, men jeg vet med meg selv at med en gang jeg havner bak rattet blir jeg klin gærn! Og så må jeg jo bevise en gang for alle at jeg er bedre enn brodern, avslutter Petter med et lurt smil.
Siden Petters ordinære løpsbil ble totalvraket i Finland siste helg kan denne ikke benyttes på Momarkedet. Men i hui og hast har Ford Motorsport sendt en bil som ble benyttet i 99-utgaven av Safari Rally for bruk i helgen. Petter sier at dette nok blir en vanskelig bil å vinne Mestermøtet med, men han gjør nok sitt beste, kjenner vi ham rett. For unge Solberg er ingen lett mann å holde i tømmene!
Tekst og Bilder: Terje Ringen – Bilnorge.no