-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Nytt fra Birmingham:
Subaru Impreza debuterer
Det er nesten to måneder siden vi kunne fortelle at en ny Subaru Impreza var vist frem i Japan. Nå har den også hatt sin Europa-debut, under bilutstillingen i Birmingham.

Ny Subaru Impreza
Nye Impreza kommer som både sedan og stasjonsvogn, og du kan velge mellom tre motoralternativer fra en rimelig 1,6-liter med 95 hk, via en 2-liter med 125 hk til toppmodellen WRX med turbo og intercooler som yter hele 218 hk. Toppmodellen har fått bedre dreiemoment ved lavere turtall enn forgjengeren og klarer dermed 0-96 km/t (60 miles) på 5,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 230 km/t
Ved første øyekast ser nye Impreza ut til å ligne på den forrige modellen av Toyota Corolla. Det er de runde lyktene som gir dette inntrykket, men etter å ha studert bildene litt nøyere oppdager du fler fellestrekk med forgjengeren enn med Corollaen.
Bygget for rally
Subaru har satset enorme summer innen rally de siste årene, noe som har medført to VM-titler for konstruktører i 1995 og 1997. I år ligger deres førstefører på 2. plass i fører-VM. Går du inn på Subarus norske hjemmesider finner du vårt norske håp, Petter Solberg, strategisk plassert.
Og nettopp rallysatsningen er en av Subarus motiver for å bygge en ny Impreza. For økte sikkerhetskrav krevde en noe større bil. Akselavstanden har øket med 5mm, bredden med 40mm til 1,73m og sporvidden med 15mm, både foran og bak. Høyden er økt med 30mm til 1,43m, men den største endringen finner du på totallengden som er økt med 55mm til 4,40m. De økte målene har gitt en vektøkning for Impreza på drøyt 70kg.
Et stivere chassis reduserer hjulstøyen, øker sikkerheten ved kollisjoner og gjør at hjulopphenget fungerer bedre. WRX-modellene har fått 17-toms felger med 215/45 ZR-dekk som standard. Et luftinntak på panseret og en elegant bakspoiler er med på å forsterke det sporty inntrykket på denne.
Interiør i Impreza WRX bærer tydelig preg av sine slektninger i rallyløypa. Skinntrukket Momo-ratt, solide bøtteseter og sportsinstrumentering med all nødvendig informasjon tydelig og lettlest.
Til Norge i januar
Adm. Direktør Kåre Foss forteller at nye Subaru Impreza kommer til Norge i januar 2001. Utstyrsnivået blir vesentlig høyere enn på dagens utgave, og inkludert nye avgifter foreslått i årets statsbudsjett forventes prisene å ligge 5-10% over eksisterende modeller. Totalsalget forventes å bli på nivå med dagens, rundt 600 biler i året. Foss avslutter med at etterspørselen av turboutgaven trolig blir 5 ganger høyere enn for den tidligere modellen. Hvorvidt det skyldes den norske satsningen på Petter Solberg i VM-rally har vi ikke lykkes i å få svar på.
Stort bilde av Impreza WRX forfra
Stort bilde av Impreza WRX fra siden
Stort bilde av Impreza stasjonsvogn fra siden
Stort bilde av Impreza stasjonsvogn bakfra
Stort bilde av Impreza WRX sedan bakfra
Stort bilde av Impreza frontlykt
Stort bilde av Impreza WRX interiør
Stort bilde av Impreza WRX fra førersetet
Stort bilde av sedan og stasjonsvogn
Av Terje Ringen – Bilnorge.no