Klare for å heie på Michelin?

Det er ikke meget som har engasjert undertegnede i Formel 1 de siste 24 årene. Senna på regnvær, har fått meg til å løfte blikket, noen av de motorene Renault og Honda kom med i den værste turbo-tiden var spennende, men detaljene lærte vi først om mange år etter at de hadde vært praktisert. Og da Michelin endelig kom på banen i 1977 gledet jeg meg.

Publisert

Det er egentlig ganske underlig at det varte så lenge. En av verdens eldste dekkfabrikker, en av verdens største og en av verdens mest innovative kom ikke med før i 1977. Da hadde konkurrenter som Continental, Dunlop, Englebert, Firestone, Goodyear og Pirelli for lengst bidratt, men fabrikken i Clermont Ferrand holdt seg tilbake.

Det var åpenbart at Michelin ble med fordi de hadde noe å bidra med. Her var det ikke bare snakk om kostbar markedsføring, selv om man nok merket franske Stats-interesser bak det hele. Det første året var Michelin eksklusivt knyttet til Renault, og i 1977 var ikke det noen fordel. RS01 og etterfølgeren i 1978 hadde vel de mest spektakulære motordestruksjonene som noensinne har vært presentert, forholdsvis regelmessig, på noen racerbaner.

Men i 1978 hadde også Ferrari knyttet seg til Clermont Ferrand, og den første seiren sto Carlos Reutemann for, i Rio 1978. Og året etter hjalp Michelin Ferrari og Jody Scheckter til Maranellos siste fører-VM til Schumacher tok årets.

Michelin gjorde mer enn å sørge for seire, de sørget for å bringe hi-tech til dekk-delen av Formel 1. Det er ganske utrolig at mens radialdekk var i ferd med å få monopol på landeveien på denne tiden, kjørte verdens mest avanserte racerbiler fremdeles rundt på smultringer med slaskete diagonal-konstruksjon. Dekkrevolusjon, som Michelins konkurrenter enten ikke klarte å etterligne, eller forsto at de var nødt til å imitere. Ikke før Monaco 1983 kom Pirelli med den første radiale konkurrenten – og det bare på vått. Radiale slicks hadde de først til 1984-sesongen. Den ble da også Michelins foreløpig siste F1-sesong – de hadde fortalt det de ønsket å fortelle, nå fikk de andre dilte etter. Da kunne franskmennene se tilbake på 59 seire, tre førermesterskap og to merke-mesterskap.

Men bak denne statistikken hadde altså Michelin klart å føre den konservative og overregulerte Formel 1 teknologien mange skritt videre. Derfor venter jeg ikke noe mindre av dem nå, når de om noen måneder igjen skal fortelle dagens monopolist Bridgestone litt om hvordan de tenker nå. Det er vanskelig å se hvordan de kan gjennomføre en tilsvarende revolusjon, men det skulle ikke forundre oss om vi ikke snart kan slå fast at jommen forsøker de ikke å introdusere noen av PAX-prinsippene sine i Formel 1. PAX er som kjent Michelins egen run-flat oppskrift, en dekk-felg kombinasjon som også opererer trygt ved trykkfall, og som i tillegg hevdes å ha en rekke dynamiske fordeler når dekket opererer under normale forhold.

For uansett hva Michelin har gjort i motorsport, mc og rally for eksempel, har det alltid hatt referanser til, eller gitt input til, landeveisdekkene.

Dette, bare for å fortelle at for første gang på mange år, gleder jeg meg til årets sesong-åpning i Formel 1.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS