Kerkorian i støtet

Det er mulig dere ikke kjenner Kirk Kerkorian. Ikke mange gjør det. Men hans renommé får styrerom over mesteparten av verden til plutselig å bli iskalde. Nå saksøker han Daimlerchrysler – for 9 milliarder dollars.

Publisert

Sist han var inne i Chrysler, beholdt investeringsselskapet hans, Tracinda Corp, ganske mange av aksjene. Med 13,75% var han faktisk Chryslers største aksjonær da Daimler-Benz begynte å gå på frierføtter. Det var nok i stor grad det at Kerkorian likte det han hørte om ”en sammenslutning av to likeverdige partnere”, som gjorde at amerikanske interesser i det hele tatt tillot at sammenslutningen kunne finne sted.

Nå saksøkes altså både DaimlerChrysler AG og styreformannen der, Jürgen Schrempp, grunnlaget er at Schrempp løy da han presenterte ideene bak 1998-sammenslutningen. ”Det ble etterhånden åpenbart at tyskernes plan var å redusere Chrysler til en divisjon, og kvitte seg med den amerikanske ledelsen sier blant annet Tracinda.

Saksøkeren siterer også et Financial Times intervju med Schrempp i oktober der Schrempp sier at han måtte presentere ideene sine slik han gjorde, ellers hadde amerikanerne aldri gått med på dem. Med andre ord: en pen liten løgn.

Kerkorian liker ikke det, han liker ikke at investeringen hans har falt med over 30% i løpet av disse to årene, og han liker ikke fremtidsutsiktene. Og i stedet for å trekke seg diskret ut bakdøren ber han nå retten om å dømme Daimlerchrysler til å betale ham 2 milliarder dollars i erstatninger, 1 milliard som kompensasjon for den lave kursen og ytterligere 6 milliarder i ren straff.

Kerkorian har tidligere vist at det er bare tullinger som ikke tar ham alvorlig. Og reaksjonene på dette utspillet lot ikke vente på seg. I går steg faktisk Daimlerchryslers aksjekurs i New York, der stevningen ble tatt ut så sent at børsen ikke fikk tid til å reagere før den stengte. Men allerede i de første morgentimene i dag (tirsdag) ramlet den med nesten 1 Euro i Frankfurt.

Og etter børstid i går kom flere store Daimler-aksjonærer på banen og sa at de ville følge Kerkorian. Blant andre James Glückenhaus, som sitter med over 200.000 aksjer gjennom sitt investeringsselskap.

Om ikke annet så blir dette en ny erfaring for Jürgen Schrempp: hans første møte med amerikansk type aksje-rettssaker. Spørsmålet er selvfølgelig ikke om hvem som vinner saken, men hvor meget det vil koste Daimlerchrysler å kjøpe seg ut av den.

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS