-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Elektrisk og lydløs Smart kabriolet til 189.900
Gled deg til elektriske Smart Fortwo cabriolet. Før sommeren går over i høst er denne urbancruiseren med 155 km rekkevidde til 189.900 kroner på plass.
Elektriske Smart Fortwo er ikke rimeligst blant de minste elbilene, men helt sikkert morsomst å parkere. Et tre meter langt hull i bilrekken finner du alltid, og mer skal ikke til for å smette 2,7 meter lange Smart ForTwo på plass.
Velg elcab
Men hvorfor kjøpe Smart Fortwo med fast tak når du får de samme elektriske ytelsene, og i tillegg et tak som elektrisk rulles ned til bagasjeromsluka og åpner bilen på en slik måte at hele sommeren slipper inn? Ta av sidestolpene med et enkelt håndgrep, skjul dem i bagasjeromsdekselet, og du har en fullverdig kabriolet som påkaller både ditt og andres brede smil.
Kabrioletvarianten er – etter min mening – virkelig verd de 20.000 kronene den koster ekstra i forhold til standardvarianten. 189.900 kroner prises sommerherligheten til, og elbilen fungerer like godt resten av året også.
Billigere enn i Tyskland
Selv etter tyske miljøincentiver er prisen lavere i Norge enn i Tyskland hvor Smart Fortwo cab fra produsent koster 25.200 euro med 19 prosent moms (239.400 kroner), mens prisen etter miljørabatt synker til 20.820 euro. Omregnet blir det til 197.800 kroner.
Den norske importøren bestemte seg ved midtlivsoppgraderingen av Smart å kutte alle utgavene med fossil motor og kun satse på de elektriske variantene av Fortwo og Forfour, Smarts eneste to modeller for tiden.
Jeg tror det var et klokt valg for å skille seg ut. Smart er enn så lenge helt alene med batterielektrisk kabriolet.
Kjører som en gokart
Selv med 200 kilo mer å dra på enn bensinvarianten (1020 kilo egenvekt), foretrekker jeg elvarianten. Vekten befinner seg midt i bilen og nær asfalten, og det høye momentet (160 Nm) fra start gir mye kraft og enda mer gokartfølelse enn i bensinutgaven. Elutgaven skyter ut av lyskrysset, og er ikke på noen måte sinke på landeveien. Snare tvert om.
Så er den helt stille i bytrafikk. Med bare et lite sus fra dekkene ruller du med taket nede verdensvant inn foran favorittkafeen.
Markedet for Smart Fortwo Cabriolet er ikke stort i Norge. Kanskje bare 50 biler i året, men husk at 50 biler av denne typen i vinterlandet Norge tross alt utgjør rundt en seksdel av samlet, årlig cabriosalg.
Trekker ikke
Den høye hekken gjør det unødvendig med ekstra vindskjerming som de fleste tradisjonelle kabrioletmodeller må ha. Jeg har testet det til bilens toppfart (den sperres rett over 130 km/t), og selv ikke da trakk det.
Smart oppgir elforbruket til 13,0 kWh per 100 kilometer. Det er på linje med langt større og tyngre biler som VW e-Golf, Hyundai Ionic, Opel Ampera-e og BMW i3. Den stutte formen får ta skylden, og med 17,6 kWh batteri kommer du maksimalt 160 kilometer før bilen skriker etter en stikkontakt.
Det bryr ikke Smart seg om. Dette en er bybil, og knapt noe annet, er budskapet tilbake når jeg etterlyser større ladefart enn 7,2 kW og null mulighet til hurtiglading.
Jeg tror det er riktig filosofi for Smart Fortwo, men neppe for Smart Forfour som leveres med samme batteri og foreløpig samme ladefart.
Mål LxBxH: | 270/166/155 cm |
Akselavstand: | 187 cm |
Elmotor: | 60 kW/82 hk |
Moment: | 160 Nm |
Drivlinje: | 1A/bakhjulsdrift |
Batteri (brutto): | 17,6 kWh |
Oppgitt forbruk: | 13,0 kWh/100 km |
Oppgitt rekkevidde: | 155 km |
0-100 km/t: | 11,8 sek |
Toppfart: | 130 km/t |
Om bord lader: | 7,2 kW |
Hurtiglading: | Nei |
Pris: | 189.900 |