Toyota Aygo: Forsmak på ny Toyota - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Forsmak på ny Toyota
Med Aygo X Prologue gir Toyota oss en forsmak på neste generasjon Aygo. Den nye blir uten søsken.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Aygo har vært på markedet siden 2005 som Toyotas mest kompakte modell. Den var gjennom et generasjonsskifte i 2014, men neste år kommer den igjen i ny utførelse.

Aygo har to nære slektninger i Citroën C1 og Peugeot 108, og alle tre bygges ved en dedikert fabrikk i tsjekkiske Kolin. Fabrikken var opprinnelig et samarbeidsprosjekt mellom Toyota og PSA, men er nå overtatt hundre prosent av Toyota.

Gjennom årene er det registrert 5950 nye Aygo på norske skilter, så salget har vært beskjedent sammenlignet med storebror Yaris som det er registrert nesten 50.000 av i samme periode.

Nå ønsker Toyota å vise at det går an å lage spennende biler også i det kompakt A-segmentet, og Aygo X Prologue presenteres som en forsmak på hva vi får se når tredje generasjon Aygo lanseres i 2022.

På tross av økt bakkeklaring, 19-tommershjul og offroad-detaljer bærer den fortsatt tett slektskap med dagens Aygo gjennom baklys, bakluke i glass, tofarget lakk og «et hjul i hvert hjørne».

Vi kan regne med at detaljene tones ned innen bilen går i produksjon. Unikt for konseptbilen er også action-kameraer montert i sidespeilene samt et pop-ut sykkelstativ integrert i bakfangeren.

Med en lengde på 370 cm over en akselavstand på 243 cm er nye Aygo fortsatt mindre enn Yaris, selv om høyden på 150 cm er omtrent identisk for de to.

Sammenlignet med forgjengeren er den imidlertid strukket med drøyt 23 cm og hevet med fire mens akselavstanden er økt med ni centimeter.

Toyota har tidligere uttalt at Aygo også i fremtiden bare skal tilbys med bensinmotor for å holde kostnadene lavest mulig, så det er trolig at den får en oppgradert utgave av 1,0-literen med 72 hk som sitter i dagens modell i kombinasjon med manuell eller CVT automatkasse.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: