-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audi A6 Avant e-tron på svipptur til i Norge
Den er tøff, muskuløs og svært rask. Om drøyt to år vil Audi A6 Avant e-tron bli å se på norske veier, men allerede denne uken kan du i Skur 13 på Aker brygge i Oslo studere et konsept svært nær hvordan produksjonsbilen kommer til å se ut.
For halvannen måned siden kunne du på BilNorge lese om konseptet Audi A6 Avant e-tron, en lekker helelektrisk stasjonsvogn bygd på den nye PPE-plattformen (Premium Platform Electric).
Nå står bilen i Oslo, og kommende lørdag er alle velkommen til å se den på nært hold. Den er kjørbar, men du får ikke se hvordan interiøret blir. Ikke ennå.
Vil ta tilbake stasjonsvognmarkedet
– Vi tror vi med denne bilen kan ta tilbake stasjonsvognmarkedet, sier Audi-direktør Elin Sinervo. Sinervo bekrefter at Avant-varianten trolig lanseres omtrent samtidig med Sportback-utgaven som første gang ble vist i Shanghai for ett år siden.
Her er noen stikkord for A6 Avant:
* L/B/H: 496/196/144 cm.
* To motorer yter 476 hk/800 Nm
* 100 kWt batteripakke.
* Inntil 700 km rekkevidde.
* 800 volt teknologi.
* Maks ladehastighet på 270 kW.
* Lader inntil 300 km på ti minutter.
* 22 tommer store hjul.
* Tilhengervekten blir høy, men er ikke klar ennå.
Det er ikke mer enn drøyt tre år siden Audi lanserte e-tron, men allerede i 2020 ble e-tron landets mest kjøpte bilmodell. Og mens Audi jobber mot en fossilmotorfri modellrekke ti år fram i tid, har det tyske premiummerket i Norge allerede passert 97 prosent av samlet volum med de to modellene e-tron og Q4 e-tron.
Tre biler om to år
Avant e-tron blir den tredje Audien på PPE-plattformen som er utviklet for konsernets mellomstore og store premiumbiler. De to andre blir A6 Sportback e-tron og Q6, en SUV mellom Q4 og e-tron som settes i produksjon neste år og kanskje blir å se på norske veier mot slutten av 2023.
Denne kan bli Audis minste elbil
Med flatt gulv, flat batteriutforming og variabel akselavstand kan plattformen tilpasses alt fra SUV-er via lavbygde familiebiler til sportsbiler med batteripakker inntil rundt 100 kWt.
Naturligvis blir A6 Avant e-tron firehjulsdrevet, men plattformen åpner også for drift kun på én aksel, men da blir det bak og ikke foran som er vanlige på fossilmotordrevne modeller.
Sinervo opplyser at Audi ikke lanserer nye biler i 2022 som er av interesse for Norge.
Selger svært godt
Det spiller neppe noen rolle. De to elektriske modellene selger så godt at Audi så langt i år har gått fram 16 prosent i et marked som så langt er tilbake med 15,5 prosent, alt ifølge tall fra OFV.
Aldri har noen Audi hatt så smale hovedlys som A6 Avant e-tron. Bilen vil bli utstyrt med «Digital Matrix LED» og «digital OLED» som gjør det mulig å oppnå maksimal lysstyrke og et vidt spekter av funksjoner fra et minimalt overflateareal.
De små og høyoppløste projektorene viser også faresignal på bakken – for eksempel for å varsle syklister om at bildøren er i ferd med å bli åpnet.
Per i dag er det kun MG med modellen MG5 som tilbyr elektrisk stasjonsvogn i Norge i dag.