Citroën C5 Tourer 2.0 HDI Exclusive

Ingen tvil, dette er testens komfort-konge. Også kjøreegenskapene får skryt av testlaget.

Publisert Sist oppdatert

Citroën C5

Innledning

Citroën C5 er en helt ny bil, sammenlignet med forgjengeren, det er ikke snakk om en ansiktsløfting på velkjent kropp. Selv om utvendig lengde er omtrent den samme som på forgjengeren, har akselavstanden økt med 6,5 cm. Dette har påvirket både kjøreegenskapene og kjørekomforten i positiv retning, men det har ikke gitt seg utslag i verken mer benplass i baksetet eller større bagasjerom. Tvert imot.

Fra førersetet gir C5 et distinkt storbilpreg, samtidig som vi får høy kvalitetsfølelse. Utformingen av dashbordet gir inntrykk av stor bredde samtidig som det er vanskelig å vite hvor bilens fire hjørner befinner seg. Det sistnevnte tar elektronikken seg av, avstandssensorer både foran og bak hjelper til ved lukeparkering. Førermiljøet preges ellers av at det er mye informasjon å forholde seg til, særlig i digital form. Det er moderne, men ikke alltid like oversiktlig.

Høyrefoten finner meget god sidestøtte mot midtkonsollen, mens venstrefoten må klare seg med en fothviler som kunne vært mer rommelig. Skinnsetene gir ikke den beste sidestøtte i ryggen – skinnseter som her på Exclusive-nivå har lekre hvite sømmer – men i det store og hele er det lett å finne en god sittestilling. For de av dere som måtte være opptatt av koppholdere rundt førerplassen: Her er antallet null.

Motoren er velkjent, faktisk den samme som sitter i to av de andre testbilene, Mondeo og 407. At akselerasjonstallene ikke er de beste på C5, skyldes to ting: Dette er testens tyngste bil, og den har automatgear.

Styringen er presis og forholdsvis kontant. Hjulopphenget takler ujevnt underlag meget akseptabelt, både når det gjelder støy og veigrep. I unnamanøver kompenserer Hydractive-systemets sport-modus for det
meste av den krengingen som ellers ville ha sørget for et tidlig hjulløft. I det hele tatt bidrar den hydrauliske fjæringen positivt til både kjøreegenskaper og komfort.

Utstyrslisten inneholder selvfølgelig AFIL, et varselsystem som vi forlengst har blitt kjent med i andre Citroën-modeller, og som består av infrarøde sensorer i fronten, som "leser" markeringslinjene i veien. Hvis du er i ferd med å krysse en stripe i veien uten å ha slått på retningsviseren først, varsles du ved at setet dirrer under baken på deg. Kne-kollisjonsputer er nå standard på førersiden, og to sidekollisjonsputer bak fås som ekstrautstyr, slik at totalt antall puter kommer opp i ni.

Det blir feil å si at Citroën C5 er testens positive overraskelse – vi er nemlig ikke overrasket i det hele tatt over at den nye C5 fremstår med gjennomført kvalitetsfølelse, fine kjøreegenskaper, bra med plass, og ikke minst, imponerende komfort. En detalj som understreker kvalitetsfølelsen, er lyden når dørene lukkes.

FØRERMILJØ 7,1
Høy komfort. Mye digital informasjon gir ikke best oversikt.
PLASS I KUPÉ 8,1
Ikke overveldende. Takluke gir begrenset takhøyde bak.
BAGASJEPLASS 8,0
På det jevne i dette laget, men god bredde.
KOMFORT 9,8
Innertier, her er C5 konge.
PÅ VEIEN 8,8
Hydractive-systemet bidrar til høy score på kjøreegenskaper.
MOTORYTELSE 7,0
Midt på treet, men må trekke testens tyngste bil.
FORBRUK 8,0
Automat og tung bil gir dårlig odds. Gjerrig med manuelt gear.
SIKKERHET 9,0
Fem stjerner og 35 poeng hos EuroNCAP er bra.
PRIS 6,5
Nest dyreste testbilen, f.eks. 62.000 dyrere enn Mazda.
UTSTYR 9,0
Exclusive-nivå betyr imponerende utstyrsliste.
SUM 81,3
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Ford Mondeo
- Honda Accord
- Mazda6- Opel Vectra
- Peugeot 407
- Renault Laguna
- Saab 9-3
- Toyota Avensis
- Volkswagen Passat
- Konklusjon- Tekniske data

Powered by Labrador CMS